Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2015, 05:31   #1175
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Ik denk dat ge er toch wat kort doorgaat. Ik probeer dat op een bondige en praktische manier te zien. Wanneer Leterme en zijn CD&V-clubje alles in het werk gezet hebben om de banken te subsidiëren tijdens de crisis, dan was dat volgens u om een toestand van afhankelijkheid en schrik te scheppen?
Nee, ik denk dat daar een paar redenen voor waren. Ten eerste zijn dat politici die waarschijnlijk zelf niet veel begrijpen van de situatie, en maar deden wat "de groten" hen aanraadden van te doen. Het zijn het soort korte-neus-politiekers die wel goed weten hoe te manoeuvreren om te weten hoe ze die andere in hun partij een kloot kunnen afdraaien, hoe aan dit of gene voordeeltje te komen, hoe te kwebbelen op TV om de verkiezingen te winnen, maar dat zijn geen mensen met voldoende intelligentie en inzicht om het groter kader te zien - laat staan daar een opinie over te hebben. Ik denk dat iemand zoals Angela Merkel of zo daar een veel betere kijk op heeft dan zo een dorpspolitiekerke zoals Leterme. Ik kan mij vergissen natuurlijk.

Maar de voornaamste reden om het huidige financiele systeem te redden, is dat het voor gans het statengedoe een bijzonder lucratieve zaak is. Enerzijds "als staat". Het financiele systeem is toch wel een geldpomp van de productieven naar de staat. En anderzijds als prive persoon, want de financiele sector is een manier om mensen individueel aan voordelen te helpen (waaronder zijzelf, hun vrienden en familie).

Maw, stel dat men zou gedaan hebben als in IJsland (wat volgens mij de meest logische manier van handelen was "voor het algemene goed"). Stel dat daaruit een totaal nieuw financieel systeem ontstaat tussen mensen die zaken willen doen, bijvoorbeeld zonder fiat geld of zo waar de staat veel minder de hand op heeft. Dat zou vervelend zijn. Vooral voor alle copains die al geplaatst zijn in die sector.

Maar nog eens, ik denk niet dat Leterme van het caliber was om daar zelfs maar over na te denken. Die volgde gewoon wat groteren hem voordeden of aanraadden.

Citaat:
Wanneer later diezelfde partij dat spel nog eens herhaald heeft met Dexia en Arco... waarbij zelfs parlementaire onderzoekcommissies verboden werden dan zou dit toch hebben moeten leiden tot een schrikbewind waarbij zelfs Machiavelli een punt aan kon zuigen? Intussen is gebleken dat Leterme totaal onbekwaam was en zich liet ringeloren door Didier Reynders en zijn Franse maffia.
Voila. Ge zegt het.

Het is allang geleden dat Belgie nog een politicus gehad heeft die iets anders deed dan op korte termijn aan politiek gemanoeuvreer doen voor zijn postjes. Het beleid is gewoon simpel slaafs volgen wat mensen die wel beseffen hoe het werkt, hen zeggen. Niet dat ze gedwongen zouden zijn. Nee, het is gewoon hun "metier" niet. Hun metier is foefelare om aan een verkozen plekje te geraken, en om de macht die ze daar hebben, aan te wenden voor de copainkes van hun zuiltje. Maar het grote beeld, daartoe hebben die mensen noch de bekwaamheid, noch de interesse.
Als 't moeilijk is, dan schrijven ze over van de buurman.

Misschien ondergraaft dat mijn eigen stelling. De staat zou niet afhangen van de financiele sector omdat die hem in zijn greep heeft (macht), maar de staat hangt af van de financiele sector omdat politici veel te dom zijn om na te denken over die zaken. Da's misschien waar.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 mei 2015 om 05:36.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden