Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2015, 15:07   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben zelf onvoldoende chemisch-technisch onderlegd om te kunnen oordelen over de info omtrent wat nu meest ecologisch is, benzine of diesel.
Als je met meest ecologisch de milieuvriendelijkheid bedoelt is er geen twijfel mogelijk, dat is tot in den treure aangetoond. Men maakt niet zomaar decennia lang Europese kaarten van fijnstof (bvb PM 2,5) en NO2. En zet er een legende bij dat de mens xx-maanden vroegtijdig sterft naargelang dosis PM 2,5 dat men er van opdoet.
http://www.eea.europa.eu/data-and-ma...-2000-and-2020

Citaat:
En ik kan me inbeelden dat het voor de overheid geen probleem is, zolang zij maar voldoende belastingen kan heffen op auto's en brandstoffen.
Neen bepaalde overheden hebben duidelijk verkeerde beslissingen genomen, dat lees je toch in de TS.

Citaat:
Dus waarom zou de overheid niet gaan voor de minst vervuilende brandstof ?
Bepaalde overheden gaan voor de vervuilendste brandstof, dat zie je toch alleen al aan de accijnzen sinds 1971, en ook wetenschappelijke studies en Europese richtlijnen (betreft dieselroet) sinds pakweg 1988 misachten ze compleet.

Ik toon je een land (Zwitserland) dat de milieuvriendelijkste brandstof bevoordeeld, Gevolg CH heeft 17 % aandeel dieselwagens.


Nu een buurland (Frankrijk) waar het andersom is, en waarom ze *57 % aandeel dieselwagens hebben: (cijfers 2011*, 2015 wslk nog meer)


Of men bevoordeelt de benzine via lage wegentaks of inschrijvingstaks op basis van gezondheidschadelijke stoffen.

Citaat:
Ondertussen stel ik wel vast dat ik van bepaalde types auto in Vlaanderen geen benzine-versie kan kopen.
in Vlaanderen ?
Dat zijn eerder uitzonderingen (enkele zware SUV´s en terreinvoertuigen wslk), omdat de autoconstructeurs dat zo willen. Uitzonderingen bevestigen de regel.

Heb je mss vbn daarvan van bepaalde type auto´s te verkrijgen in "Vlaanderen" ?

Het is namelijk helemaal geen probleem zulke voertuigen met een turbobenzine aan te bieden (motorkoppel evenaart dat van diesel).
In landen met lage wintertemperaturen zullen dat soort voertuigen zelden met dieselmotoren uitgvoerd zijn.

Uiteraard mag je een land niet vergelijken met de automerken die ze hebben.
Want autoconstructeurs zijn internationaal en moeten vooral winst maken (lees soms domme kopers vinden). Zo heeft Zweden maar 11 %-dieselaandeel maar Volvo exporteert wel vlotjes meestal diesels, ik denk 70 % van hun productie (stond in TS)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 mei 2015 om 15:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden