Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK
Eventjes een iets meer persoonlijke vraag: de prijs van deze auto is zo'n 110K denk ik
Heb je deze privegekocht of via een vennootschap?
Indien het laatste, welke voordelen zijn er dan nu nog? (Ik had ergens gevonden dat 100% elektrische auto's 100% aftrekbaar waren)
|
120 % en de rest:
Citaat:
http://www.egear.be/subsidies/
In België wordt elektrisch rijden licht gestimuleerd door de overheid door middel van subsidies en belastingsverminderingen. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende maatregelen.
Overzicht:
1. Elektrische Auto
1.1. 120% belastingsaftrek
1.2. VAA (Voordeel Alle Aard)
1.3. BIV (Belasting op Inverkeerstelling)
1.4. Verkeersbelasting
1.5. Premie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest
2. Motorfietsen, driewielers en vierwielers
2.1. 15% belastingsvermindering
2.2. 100% belastingsaftrek voor elektrische motorfietsen
1. Elektrische Auto
1.1 120% belastingsaftrek
Vennootschappen kunnen de aankoop van een 100% elektrische auto voor 120% aftrekken van hun belastingen. Ook de kosten kunnen voor 120% worden afgetrokken behalve de brandstof, zijnde de elektriciteit, die kan slechts voor 75% worden afgetrokken.
Plug-in hybrides en EREV’s kunnen voor 100% worden afgetrokken indien de CO2-uitstoot lager is dan 60 g/km.
1.2 VAA (Voordeel Alle Aard)
Werknemers die een auto van het werk ter beschikking krijgen voor privé doeleinden dienen daarvoor een voordeel alle aard (VAA) in rekening te brengen in hun personenbelasting.
Voor 100% elektrische auto’s (dus niet voor PHEV of EREV) wordt in de berekening van de VAA het laagste percentage van 4% toegepast. Het VAA wordt als volgt berekend: VAA = Catalogusprijs x ouderdomspercentage x CO2-coëfficiënt x 6/7. De minimum VAA bedraagt 1.250€. Voor vele (bescheiden) elektrische auto’s betaal je dus 1.250€ VAA maar voor een Tesla Model S bijvoorbeeld betaal je al snel 3.000€ tot 4.000€.
De ouderdomscoëfficiënt is als volgt:
Van 0 tot 12 maanden: 100%
Van 13 tot 24 maanden: 94%
Van 25 tot 36 maanden: 88%
Van 37 tot 48 maanden: 82%
Van 49 tot 60 maanden: 76%
Vanaf 61 maanden: 70%
1.3 BIV (Belasting op Inverkeerstelling)
Een 100% elektrische auto is vrijgesteld van BIV. Hybrides met een CO2 uitstoot lager dan 60 g/km worden eveneens vrijgesteld. Voor andere hybride wagens kan je het tarief berekenen via deze tool van de Vlaamse overheid.
1.4 Verkeersbelasting
Voor een 100% elektrische auto betaal je het minimumbedrag aan jaarlijkse verkeersbelasting, zijnde 76,96€ (anno 2014). Voor PHEV’s en EREV’s dien je een hogere verkeersbelasting te betalen die je kan berekenen via deze tool van de Vlaamse overheid.
1.6 Premie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Onder bepaalde voorwaarden kunnen bedrijven een premie krijgen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de aankoop van elektrische, hybride of brandstofcel voertuigen. Raadpleeg EcoSubsiBru, het subsidieportaal van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, voor meer details.
|
Tot enkele jaren geleden kreeg men extra 30 % premie van de aankoopprijs met een maximum van
~ 9510 € per auto (laatste jaar aangekocht tem 31.12.2012), dat hebben ze wel volledig afgeschaft, de Walen kregen zelfs nog een extra ecobonus van 3500 €, maar die is ook afgeschaft:
http://www.bridgewater.be/fr/blog/ar...ure-de-societe
http://www.asbe.be/nl/subsidies/particulieren
Belastingsaftrek voor eigen laadinstallatie/laadpaal is ook afgeschaft vanaf 2013.
Voor electrische 2-4-wielers- krijgt men nog altijd 15 % tot 3280 €.
Men ziet dat de BE-overheid "niet veel over heeft voor E-voertuigen te stimuleren", ook daarom heeft Tesla gekozen voor Nederland (Tilburg) voor een Europese assemblagefabriek:
http://www.autoblog.nl/nieuws/zo-wor...-gebouwd-61157 (begonnen met 30 Tesla S per dag).
Nochtans was er "plaats genoeg vrijgekomen" (Renault, Opel GM, Ford,...) in ... Antwerpen en Genk...
Naja de jarenlange antiauto-sfeer en -politiek in Belgie, integendeel tot Nederland dat enorm werk gemaakt heeft van vlottere wegeninfra en daardoor veel minder fileverkeer, gaf zeker mee de doorslag (ook de Vmax verhogingen tot 100//130 kmh).
Citaat:
http://www.groen7.nl/tesla-breidt-ui...and-en-europa/
Tweede vestiging in Tilburg
Omdat de productie van de Model S in de Verenigde Staten flink wordt opgeschroefd en de vraag naar de EV in Europa net zo hard stijgt, krijgt ook de Nederlandse assemblagehal in Tilburg meer werk op het bord geschoven. Omdat er meer ruimte nodig is om dit allemaal te bolwerken, wordt er begin 2015 een tweede vestiging geopend in Tilburg. Deze nieuwe hal is 43.000 vierkante meter groot. Naar verwachting zal ook de Model X hier worden geassembleerd.
|