Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
Ik vroeg je niet om jouw interpratatie of conclusies voor de 1001x te herhalen.
|
Ik ben hier niet om jouw wensen te vervullen, maar om mijn eigen mening over Einstein te verkondigen.
En dat zal ik blijven doen of jij dat nu leuk vind of niet.
Citaat:
Ik vroeg je of je de zaken die ge anderen toeschrijft kunt hard maken.
|
Welke anderen mogen dat zijn?
Ik heb het hier over de theorie van Einstein en ik maak mijn mening over zijn theorie hard door de logica daarvan die tegenstrijdig is.
Citaat:
Dus begin maar wat citaten te zoeken waar het letterlijk instaat... met iets anders hoef je niet meer af te komen.
|
Ik heb je al vele malen Wiki geciteerd en dat wil je niet eens lezen en geloven wat er staat, dus wat heeft het dan voor zin om met nog veel meer citaten te komen?
Citaat:
Daar zou ik in jouw plaats maar over zwijgen
Daar wiki volgens jou steeds weer toevallig de conclusies ( die jij nam ) er vergat bij te zetten hé
|
Als dat zo is dan begrijpt Wiki blijkbaar zelf niet wat ze zegt.
En ook jij niet dus.
Wat Wiki zegt, en wat er ook staat, is dat iedereen een ander als stilstaande mag beschouwen en zichzelf als bewegend, maar ook andersom.
Ik herhaal het nog maar even:
Wiki: De speciale relativiteitstheorie is een natuurkundige theorie gepubliceerd door Albert Einstein in 1905. De theorie gaat ervan uit dat waarnemers in inertiaalstelsels die ten opzichte van elkaar een eenparige beweging uitvoeren betekenisloos zou zijn om te stellen
dat de een een "absolute beweging" uitvoert en de ander stilstaat, omdat dit niet te onderscheiden is van het omgekeerde.
Maar volgens jou heeft dat niks met de SR te maken, terwijl het er toch staat.
Dus citeren heeft geen enkele zin, want je gelooft het gewoon niet en je reageert ook niet inhoudelijk.
Ik: in plaats dat Einstein uitgaat van het totale systeem van het heelal als een systeem van vele bewegingen, waar binnen je ook de beweging van de melkweg en onze zon en de aarde kunt bepalen, zegt ie dat elke beweging relatief is en wel zo dat alles als stilstaande beschouwd mag worden en het andere als bewegend en bovendien ook nog eens omgedraaid mag worden*.
Met als meest absurde conclusie dat de zon dus om de aarde draait of zelfs het hele heelal.
*Zoiets is wel te verdedigen als het hele heelal leeg zou zijn en slechts twee sterren onderling, dus wie dan beweegt of niet valt dan niet te bepalen, want er is geen totaal systeem.
Maar in een totaal systeem valt wel te bepalen wie een meerdere en wie een mindere beweging heeft, zodat er niks valt om te draaien.
Citaat:
ik vroeg je tov van wat en heb nog steeds geen antwoord gekregen.
|
Dat heb ik wel gezegd: ten opzichte van de aarde die volgens Einstein (en ook de proef van Michelson-Morley) stil zou staan.
Door een raket alle kanten op te sturen kun je uitzoeken wat de absolute beweging van de aarde is ten opzichte van het licht.
Citaat:
...dat zal nogal moeilijk zijn hé al C steeds hetzelfde wordt waargenomen en die tijdsdillatatie perfect symmetrisch zal plaatsvinden ... volgens jou interpretatie.
|
Neen, volgens mijn mening moet er een verschil in tijdsduur waargenomen kunnen worden tussen de heenreis en de terugreis.
Citaat:
Weet ge wat... schrijf dat eens uit in een formule... want het is echt niet duidelijk nu.
En dan bekijekn we dat eens.
|
Nu, de tijdsformule van Einstein berust op een dwarse* tijdsberekening op basis van het licht dat heen en weer gaat tussen twee spiegels.
Die berekening berust op Pythagoras en is nogal ingewikkeld.
*Dwars op de richting van de raket.
Ik ga liever uit van een lengte bereking, die gemakkelijker te begrijpen is en ook gemakkelijker te berekenen.
Dit gaat aldus:
De tijdsduur van het licht in de richting van de raket is gelijk aan:
tijd' = afstand / c - v
en in de tegenovergestelde richting is dat:
tijd' = afstand / c + v
De totale tijd is dan: 2a x c / c2 - v2
Maar de normale tijd door ons gemeten, dus als stilstaand, is gewoon: 2 x a/c
Deel je de vertraagde tijd van de raket door onze normale tijd, dan krijg je:
1 / 1 - v2/c2
Doordat deze formule anders is dan de bekende dwarse tijdsformule van Einstein, namelijk: 1 / wortel (1 - v2/c2), heeft Einstein dat opgelost door een contractie in te voeren, door de dwarse tijd door de lengtetijd te delen, met als resultaat: wortel (1 - v2/c2).
Citaat:
Trouwens waarom de reis nog afleggen ?
Iedereen kan je vertellen wat c-v en c+v is en zeggen wat die dillatatie en contractie is
|
Dus de absolute beweging van de aarde is al bekend?