Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2015, 22:56   #35818
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Anderzijds staat de geschiedenis niet stil.
Ja, en de mode ook niet. Moet men daarom steeds op de laatste nieuwe modetrein springen ? Of komt het erop aan zijn eigen identiteit te vinden en zichzelf trouw te blijven ?
Romantici als ik (en Edwin ?) zouden het liefst de tijd stilzetten. En wat mij betreft ten tijde van de 17 provinciën. We hadden toen nog een mooie Franstalige buffer tegen het Franse imperialisme. In het noorden van Artesië sprak men nog Vlaams. Brussel was nog niet verfranst en Frans-Vlaanderen was nog niet ten prooi van Lowie Kators gevallen.

Mogen wij in onze diepste staatkundige gedachten niet heerlijk irredentistisch filosoferen ? Mogen wij ons niet beklagen over de ontsporingen van de tijd en weemoedig terugdenken aan het land en taal der vaderen ?

De tijd staat niet stil, maar dat betekent niet dat wij moeten akkoord gaan met de ontsporende gebeurtenissen van de nieuwe tijden. Voorschrijding is niet noodzakelijk verbetering of vooruitgang.

Mogen wij niet hopen op een weerwraak van de geschiedenis nadat 1830 de direkte aanleiding vormde van de verfransing van Brussel ?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 juni 2015 om 23:00.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden