Los bericht bekijken
Oud 2 juni 2015, 11:47   #12
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Een werknemer in de privé krijgt een bedrijfswagen, of een km-vergoeding in veel gevallen. Bij de NMBS krijg je een vrijkaart. Heel handig als je geen trein hebt om naar huis te gaan. Maar aangezien de spoorbonden ook vooral de bureau's verdedigen, en niet het uitvoerend personeel, moet je van die kant niet teveel verwachten.
Nog los daarvan, waarom zit er zo weinig volk op laatste en vroegste treinen? Omdat veel mensen die niet eens kunnen nemen, omdat ze al op het werk moeten zijn. Of omdat de film langer duurde dan de laatste trein rijdt, en ze dus maar met de auto komen. Er zijn te weinig vroege en late treinen, en dat versterkt elkaar nog.
Bon, de stations gaan niet dicht, de loketten gaan dicht. En daarmee meestal de wachtzaal ook. Spijtig, maar de belangrijkste dienstverlening, zijnde treinen die er stoppen, is daarmee niet verdwenen. Alleen, waarom kan de NMBS niet wat inventiever zijn ipv die alles-of-nietspolitiek? Ofwel is er een loket, waar je dan in het beste geval ook nog postzegels kan kopen omdat het als postpunt dienstdoet, ofwel is er niets. In plaats van een krantenwinkel of een andere handelaar in het station te proberen krijgen, in ruil voor de verkoop van een beperkt assortiment aan vervoersbewijzen? De Wizzls in Nederland waren van dat model. Ook in Italië koop je je kaartje meestal bij een Tabacchi. Je kan van stations veel meer maken dan een veredelde bushalte, als je wil.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden