Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Weinigen op dit forum hebben compassie met armen. Allemaal egoïsten. Gelukkig is de solidariteit in real life een heel stuk groter. En nog veel gelukkiger is dat die solidariteit geïnstitutionaliseerd is. Nog niet voldoende om de armoede uit te roeien. Er moet verder gevochten worden.
|
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik ben voor vangnetten, en dat voor iedereen. Ik wou gewoon illustreren dat het vaak te maken heeft met foute financiele keuzes.
Het meest sprekende beeld dat ik ooit in dit verband heb gehad was in Indonesië. We waren aan het rijden en in het midden van de jungle stond een armtierig hutje. In dat hutje een flatscreen die groter is als degeen die ik thuis heb staan. Overal in Indonesië zag je hetzelfde trouwens: mensen hadden met het geld van de Tsunami brommers gekocht maar waren verder wel dakloos.
En daar heb ik dan weer geen compassie mee. Aan de ondernemende mensen die vochten om te overleven gaf ik dan weer met plezier het dubbele van de vraagprijs. Het was duidelijk dat de streek geld nodig had.
En datzelfde fenomeen zie je hier ook. Mensen die van een uitkering leven kopen spullen die ze niet absoluut nodig hebben en niet kunnen betalen (toch niet op het eind van de maand).