Los bericht bekijken
Oud 3 juni 2015, 19:43   #2
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Beetje dromen.

Er zou best 1 systeem voor allerhande péage en kilomterheffing komen voor gans de EU.
Dat kan gemakkelijk als samen met de nummerplaat een identificatiezender geleverd wordt.
Nergens geen oponthoud meer.
Inlichtingenborden langs de weg - zoals nu vb. in Frankrijk - dat je een betalend weggedeelte nadert en desnoods kan ontwijken, moeten de automobilist inlichten.

Volgens mij is het zelfs redelijk eenvoudig om zo parkeergelden ook te innen.

Eén centraal systeem ontvangt alle passages, stuurt maandelijks de factuur en stort door naar het rechthebbende land/regio/wegbeheerder/....

Gedaan met die zever van nu met een warboel van bakjes, zelfklevers, discussie over het tarief van je auto ....
Zijn we 2015 of zijn we 2015 ?

Vanzelfsprekend even wat aandacht voor de privacy: wie het systeem misbruikt moet het flink gewaar worden.

.
Dat is het net.
DIT IS HET EINDE VAN DE PRIVACY !
Ik zou hier absoluut tegen zijn. Ik vind dat men zich, met de auto, moet kunnen verplaatsen op een volledige anonieme wijze. Ik vind niet dat er overal camera's moeten komen, beheerd door de overheid.

Het meest perverse aan dit systeem (itt tot péages) is dat de data allemaal verzameld wordt, en dan nog eens verwerkt wordt door een instantie.
Bij bijvoorbeeld péage in Frankrijk, betaal je wanneer je de péage binnenrijdt en terug buitenrijdt. Voila afgehandeld en gedaan.
Hier wordt er eerst data opgeslagen om dan geanalyseerd te worden ==> te veel privacy lekken mogelijk.

Nog iets dat je moet weten: In België staat nummerplaat op naam. In Nederland echter staan nummerplaten op een auto. En er is een website waar je de nummerplaat kan ingeven, en zo alle huidige/vorige eigenaars kan terugvinden.
Zie je de mogelijke problemen al?

Hier een klein stukje tekst over trajectcontrole, wat natuurlijk ook geldt voor slimme camera's overal.
Citaat:
De overheid heeft als taak, onder meer, om de privacy van de burger te beschermen. De vraag is hoe een overheid enerzijds deze taak kan volbrengen en anderzijds overal camera's neerplant die de volgens de principes van een rechtsstaat tot het tegendeel bewezen is-onschuldige burger registreert. In een land dat binnenkort vol staat met slimme camera's en trajectcontroles, kan de burger zich niet meer verplaatsen zonder dat de staat dit registreert. Een toch wel zeer ingrijpende maatregel die alle burgers aangaat, enkel en alleen ingesteld om snelheidsovertreders te klissen. Een belangrijk verschil met commerciële bedrijven, zoals Facebook of Google, is dat de burger geen keuze meer heeft. Een consument kan kiezen om Facebook niet te gebruiken en zo zijn privacy te beschermen ten aanzien van Facebook. De overheid legt daarboven nog eens regels op aan deze commerciële bedrijven om de consument te beschermen (regulering van de vrije markt). De burger heeft echter geen keuzevrijheid ten opzichte van zijn overheid. Diezelfde overheid die regels oplegt aan commerciële bedrijven, dringt systemen die de privacy schenden op aan de burger, die op de koop toe nog eens gefinancierd worden door laatstgenoemde via belastingen. Trajectcontrole is een klein onderdeel van een systeem dat erop gericht is de volledige openbare ruimte te controleren.

En hoe zit het met de kosten? Bijvoorbeeld: in Roemenië verdient men een pak minder als hier. Als ik in Roemenië rijdt, betaal ik dan Roemeens tarief, of aangepast naar mijn inkomen. En als een Roemeen hier rijdt, is dat dan onbetaalbaar voor die arme Roemeen?

En een allerlaatste punt: kunnen we dan ook de accijnzen op diesel en benzine afschaffen, en de jaarlijkse taks op bezit? Want dan kan dit toch wel verrekend worden in het rekeningrijden, niet?
SanderK is offline   Met citaat antwoorden