Los bericht bekijken
Oud 15 juni 2015, 21:49   #251
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En mogen dan wel die "principes van de seculiere samenleving" zijn? Ik vermoed immers dat u toch op een terrein wil komen die de staat niet toekomt.
Komaan Jan, ik denk dat je die principes best kent, gezien de vele discussies over het burgelijk huwelijk, het recht op abortus, kortom het zelfbeschikkingsrecht van mensen en de ordening van een samenleving los van religieuze dogma's of dwang.
Wil jij in een kapel of kerk bidden? Een askruisje tekenen ( goede vrijdag dacht ik) of op vrijdag vis eten? Kan allemaal, en daar bemoeit de staat zich niet mee, religie is een individuele keuze, dag mag want zo tolerant zijn we, zolang u niet verwacht dat mensen hun zelfbeschikkingsrecht moeten opgeven, om zich aan te passen aan uw overtuigingen.

Niet dat ik daar bang voor ben, je kunt wel met een zielig clubje betogen tegen holebirechten, ze via politieke weg aan banden leggen, dat zal niet lukken, religie heeft zijn macht immers verloren toen welstand voor de bevolking toenam.

Dat zie je vaak, eenmaal basisnoden gegarandeerd zijn en onderwijs toegankelijk voor iedereen, is uw God niet meer zo nodig.
alice is offline   Met citaat antwoorden