Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Dat moet er ook niet instaan : de oprichting van dit orgaan wijzigt de bestaande wetgeving niet. Wat vandaag bevoegdheid is van vlaanderen, of van wallonië, zal dat na de oprichting van dat BMG nog altijd zijn.
Ik volg je hierin dat overleg tussen regio's iets is dat eigenlijk evident is en waar je in principe geen extra niveau voor nodig hebt. Maar in de krabbenmand die politiek nu eenmaal is, heb je die structuren nodig of er 'bougeert' nooit iets.
Zolang men geen stop&go bevoegdheid geeft aan dit orgaan, zie ik niet in wat er negatief aan is. Tenzij iedereen liever op zijn eigen eilandje blijft zitten.
Wel jammer van je voorlaatste zin : het gaat hier helemaal niet over een extra parlement, over extra ministers... Dat was nu net de desinformatie uit de openingspost.
|
het komt er wel op neer. De 2 niveaus kan je perfect daarmee vergelijken.
Op dit moment zijn het nog afgevaardigden uit de regeringen/parlementen.
Wat als er meer en meer werk komt? De roep om dit toch aparte instellingen van te maken, zal zeer snel komen. Daarvoor heb je echt geen glazen bol voor nodig, dat is de gang van zaken in België, ik zie geen enkele reden waarom dit zou veranderen.
Als er moet samengewerkt worden, dan moet er samengewerkt worden, punt. Daarvoor heb je geen orgaan nodig. Kijk naar de VDAB die in Brussel samenwerkt met de Brusselse tegenhanger. Dit gaat over werkgelegenheid, er zijn akkoorden gemaakt zonder dat hiervoor alle gemeenten van Vlaanderen en Brussel hun zegje erover gehad hebben.
los die krabbenmand op door heldere staatsstructuren, duidelijke bevoegdheidsscheidingen en dan pas kan je beginnen te spreken over echte samenwerking.
Je zegt het zelf, het gaat over vertrouwen. Wel, dat ze dan eerst Brussel eens opkuisen op institutioneel vlak en dat ze de taalwetgeving duidelijk toepassen met respect voor het Nederlands. Nadien kunnen we het nog eens bekijken.