Los bericht bekijken
Oud 17 juni 2015, 23:04   #1330
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Een aangeleerde slavenmentaliteit krijg je er niet gemakkelijk uit. Zelfs Brusselse Vlamingen durven amper hun taal spreken buitenshuis. Misschien kan men ze beter als Franstaligen beschouwen. Ik vergelijk dat dan met een Nederlandse vriendin die regelmatig in Brussel moet zijn voor haar werk: "O, ik spreek er gewoon Nederlands hoor".

Misschien dient Vlaanderen eenzijdig de (toch misbruikte) faciliteiten af te schaffen in Vlaamse gemeenten. De Vlamingen hebben een signaal nodig van hun eigen overheden dat 'trop is trop'. Respect dwing je af.
Jammer genoeg is er van het signaal waarmee respect wordt afgedwongen nog altijd geen sprake. Waardoor er die aangeleerde slavenmentaliteit niet is uit te krijgen.

"Vlaanderen" kan de misbruikte faciliteiten niet afschaffen. Dat kunnen alleen de politici die het vertikken om zelfs het signaal te geven waar heel wat Vlamingen al héééél lang vergeefs op wachten.

Terloops. Het is geen toeval dat zelfs Brusselse Vlamingen geen Nederlands durven spreken in Brussel. Van een Nederlander wordt dat nog getolereerd, maar van een Vlaming niet. Ik ben in Brussel uitgescholden geworden door omstaanders omdat ik aan de kassa van de GB Nederlands sprak tegen een eentalig Franse kassierster. Bij het binnenrijden van een ondergrondse parkeergarage werd ik uitgescholden voor "flamingant" omdat er een sticker met een Vlaamse leeuw op mijn wagen hing.