Los bericht bekijken
Oud 18 juni 2015, 16:31   #1367
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Tweetaligheid is idd een wettelijke vereiste voor contact burger - overheid in Brussel. Is dat overal het geval ? Ik weet het niet zeker en ik durf er aan te twijfelen. Zoals iedereen kijk je dan in eerste instantie naar je eigen kennissen hun ervaringen. Mijn dochter woont sinds een jaar in brussel, en voor alle contacten met het bestuur is zij steeds in het nederlands geholpen. Er is één instantie geweest waar dat niet correct gebeurde, het diensthoofd is nog persoonlijk met haar komen spreken omdat de nederlandstalige bediende die dag ziek was.
Uit veel reacties op het forum maak ik uit dat velen ofwel niet beseffen dat contacten overheid-burger beperkt is, en dat winkels en bv private ziekenhuizen daar niet onder vallen. Of dat men eigen interpretaties wil invoeren. Ik denk dat jij onder die categorie valt...
Niemand legt de grondwet naast zich neer... Jouw mantra dat tweetaligheid er enkel is voor vlamingen is gewoon niet waar, dat is een slogan.
Bij afgifte rijbewijs krijgt mijn dochter een franstalig exemplaar. Zij merkt op dat ze een nederlandstalig exemplaar wou, de beambte zegt dat ze dat niet meer kan wijzigen. (uiteraard lulkoek, is pure luilakkerij). Ik raad haar aan om de officiële klachtprocedure te volgen, staat duidelijk op de website. De dag zelf nog kreeg zij telefonisch te horen dat men zich verontschuldigde voor de overlast en dat een nederlandstalig exemplaar kon worden afgehaald.
Géén kaakslagretoriek, geen drama, geen molenwiekende gebaren en hoogrood aangelopen gezicht, geen keelklanken en geen overslagende stem van verontwaardiging. Gewoon vragen waar je recht op hebt en je krijgt dat.

De rest van je hele betoog staat vol met intentieprocessen, veel te algemeen om zinvol op te kunnen reageren.
En ondanks al je vriendelijkheid blijft Brussel verloren voor de Vlamingen, die er buiten enkele officiele instanties om zeggens niet meer terecht kunnen...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 18 juni 2015 om 16:34.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden