Los bericht bekijken
Oud 18 juni 2015, 21:25   #565
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hier zijn echt geen woorden voor...
Maw de wegbeheerder is hier schuld bij een ongeval want door een extra fietsverkeerslicht is er hier geen discussie of geen conflict tussen verkeerstekens (= verkeerslicht) en verkeersregel (art 12.4 bis) en nog andere verkeersregels.

Voer voor de rechtbank dus.

Een verkeerslicht regelt het verkeer en bepaald de voorrang niet, men mag enkel het groen licht voorbijrijden indien het kruispunt vrij is.

En dan komen de definities en interpretaties...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Moet de fietser hier geen voorrang van rechts geven?
In feite wel = verkeersregel 12.3.1, maar evenzo moet de auto voorrang geven wegens verkeersregel art 12.4bis, beide regels botsen. De wegbeheerder vermijdt dat door het fietspad niet door te trekken over het kruispunt dan heeft de auto pas 100 % voorrang van rechts.

Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/171-art12

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.
Maar zoals ik al schreef:

Citaat:
6.2. De verkeerstekens (= verkeerslicht) gaan boven de verkeersregels.
http://wegcode.be/wetteksten/secties...gcode/105-art6
De wegbeheerder gaat in fout omdat:
Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/243-art61

61.3.2. Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt.

Op een openbare weg voorzien van een verkeersbord B9 of B15 mogen evenwel de verkeerslichten op de dwarswegen in uitzonderlijke gevallen vervangen worden door de verkeersborden B5 (Stop):

1° wanneer de verkeerslichten geplaatst zijn om een oversteekplaats voor voetgangers te beschermen die in de nabijheid van een kruispunt ligt;

2° wanneer de verkeerslichten geplaatst zijn ter hoogte van een kruispunt gelegen in de onmiddellijke nabijheid van een ander kruispunt, dat met driekleurige verkeerslichten is uitgerust.
B5 B9 B15
De fietser komt (tov van de auto) vanuit een dwarsweg -het kruispunt opgereden- waar het fietspad deel vanuit maakt.
Citaat:
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...gcode/100-art2
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2015 om 21:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden