Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur
Ik ben een stuk verder dan "wapens zijn eng", namelijk "bewust een maatschappij wensen waarin het de bedoeling is dat mensen voor hun leven vrezen bij elke beslissing die ze maken is eng".
|
Het punt is dat dat de realiteit is. Pim Fortuyn moest voor zijn leven vrezen (terecht, want hij is doodgeschoten) voor beslissingen die hij genomen had, en uitspraken die hij gedaan had.
Ik denk dat wettelijke wapendracht dat probleem gewoon *symmetrischer* maakt. De moordenaar van Fortuyn wist dat de meeste mensen op straat geen wapen bij hadden, en dus kon hij zonder ZELF veel vrees voor zijn eigen leven, de situatie eng maken voor anderen. Was 70% van de voorbijgangers gewapend, dan zou hij wat meer vrees gehad hebben, en zou de situatie voor HEM ook wat enger geweest zijn.
Wat niet wil zeggen dat hij niet tot de actie zou overgegaan zijn. En waarschijnlijk is het ook zo dat labiele mensen met een wapen, gemakkelijker domme dingen doen. Maar je staat er tenminste niet ongewapend tegenover.
Citaat:
En eerlijk gezegd lijkt me dat iets dat zowel een echt schaap als een letterlijke tijger nog wel zouden begrijpen, als je het ze uitgelegd kreeg.
|
Laat ons zeggen dat ik vermoed dat een echt schaap het zou appreciëren om tijgerklauwen te hebben als er tijgers in de buurt zijn.