Slimme maatregel.
Het volstaat nu dat de leiding van de nmbs zegt, per stakingsdag, hoeveel minder mensen zullen aangeworven kunnen worden in het lopend jaar, omdat er minder centen zijn.
En als ze nu heel slim zijn bij de vakbonden, dan staken ze nooit zodanig dat er meer dan 1 op 5 treinen afgeschaft moet worden.
Dan is meteen de discussie over de minimumdiensten van de baan.
Misschien moeten ze dan meer stakingsdagen organiseren, om aan hun communistische verslaving te voldoen, maar tenminste zullen de reizigers niet zo gekloot worden.
titel: Regering neemt NMBS 1 miljoen euro af per stakingsdag
link:
http://www.standaard.be/plus/20150619/ochtend/8
Citaat:
Als het spoor platligt, krijgt de NMBS één miljoen euro minder dotatie. Dat blijkt uit een voorstel dat vandaag op de ministerraad voorligt.
sco, dds
Als de treinen niet rijden, voelt de NMBS dat in haar portefeuille. Niet alleen worden er die dag geen tickets verkocht, maar de regering houdt ook een stuk van de dotatie in.
Sinds vorig jaar is een deel van de overheidssubsidie afhankelijk van het aantal reizigers
Sinds vorig jaar is een deel van de overheidssubsidie afhankelijk van het aantal reizigers. Een staking vermindert uiteraard dat aantal. Alleen was nooit wettelijk vastgelegd hoe dat berekend moest worden. Door het groot aantal abonnees weet de NMBS immers niet precies hoeveel reizigers er per dag zijn.
Daar wordt nu een mouw aangepast. De rekenregel, die vandaag ter goedkeuring voorligt op de ministerraad, bepaalt dat de NMBS op een stakingsdag geen variabele dotatie krijgt als er minder dan één op de vijf treinen rijdt. Rijden vier op de vijf treinen, dan wordt de dotatie niet verminderd. Tussen die twee cijfers geldt: hoe minder treinen, hoe minder dotatie.
De variabele dotatie bedraagt bijna 250 miljoen euro per jaar. Als het spoor op een werkdag volledig platligt, verliest de NMBS ongeveer één miljoen euro. Als de helft van de treinen rijdt, bedraagt de vermindering een half miljoen.
Die bedragen zijn aanzienlijk. Ter vergelijking: NMBS-topman Jo Cornu liet vorig jaar berekenen wat de staking van eind juni hem aan ticketinkomsten kostte. Dat bleek 1,3 miljoen euro te zijn.
Ook toen kwam daar een verlies van dotatie bovenop, want de NMBS verrekende de staking al in de reizigerscijfers, ook al was er nog geen wettelijk kader voor.
Op de dotatie van infrastructuurbeheerder Infrabel hebben stakingen geen invloed. Die ontvangt op een stakingsdag wel minder vergoedingen van de NMBS zelf.
Loketten vandaag dicht
Vandaag staakt het personeel dat achter de loketten zit. Maar omdat er niet minder treinen zullen rijden, heeft die staking geen invloed op de dotatie.
Het loketpersoneel staakt omdat de NMBS vorige maand besliste om 33 loketten te sluiten. In 2014 waren er nog 924 loketbedienden. Dat aantal zou tegen 2020 dalen tot 374, aldus de vakbonden.
De NMBS sluit die loketten omdat ze niet rendabel zijn. Uit interne cijfers blijkt dat er meer dan 60 procent van de tijd geen reizigers aan de loketten stonden. Doordat reizigers steeds meer tickets kopen via een automaat of het internet zou die ‘dode tijd’ de komende jaren zelfs oplopen tot 80 procent.
|