Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro
Wie weet zijn er ooit nog tankstations nodig: wat met laden via inductie?
|
Tja lange testfase zeker ?
Zelf met bovenleidingen wordt geexperimenteerd voor electrische vrachtwagens, vb electrisch treinverkeer:
http://green.wiwo.de/vorbild-omnibus...erte-autobahn/

(met inhalen)
voor vrachtwagens zou inductie niet gaan op de snelweg (te zwak / te hoog ofzo) lees ik daar...
... alhoewel voor stadsbussen aan elke halte het wel gaat (opgelet enkel het bijladen overdag) en al 13 jaar toegepast wordt in Genua en Turijn van 30 E- stadsbussen is sprake:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/i...-a-837696.html 09.06.2012 - Laden ohne Ladekabel, sozusagen durch die Luft...
Es ist nur ein kleines Jubiläum, doch es ist eigentlich revolutionär mit Blick auf eine umweltfreundliche, innerstädtische Mobilität. Bereits seit zehn Jahren fahren in den italienischen Städten Turin und Genua insgesamt 30 Elektrobusse, die besonders leistungsfähig und effizient sind, weil ihre Blei-Gel-Batterien zwischendurch immer mal wieder aufgeladen werden. Das geschieht ganz ohne Kabel und auch sonst berührungslos: nämlich über induktives Laden. Bei dem Vorgang wird der Strom von einer Primärspule in der Fahrbahndecke der Haltestelle in eine Abnehmerspule im Fahrzeugboden des Busses übertragen.
200 Kilometer abgasfrei
Komplett vollgeladen werden die Akkus der Busse über Nacht. Danach fahren die von je einem 162 PS starken Elektromotor bewegten Wagen - deren Akkus wie beschrieben an einigen Haltestellen während des Aus- und Einsteigens der Fahrgäste immer wieder kurz geladen werden - rund 200 Kilometer weit völlig abgasfrei durch die Stadt.
´s nachts worden de accupacks volgeladen en overdag legt men van E-halte tot E-halte 200 km zonder (
kankerverwekkende diesel-)emissies af, waarom hebben Brussel en Antwerpen of Gent dat niet ?
Waarom is Vlaanderen zo achterlijk en gaat nog met 255 nieuwe kankerbussen rijden ? Geen geld zeker hé.
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...e-bussen.dhtml
Vergroening
De bestelling moet het wagenpark van De Lijn helpen vergroenen. De oudste dieselbussen, die overigens ook nog geen lage vloer voor rolstoelgebruikers hebben en veel onderhoud vragen, zullen vervangen worden door milieuvriendelijke voertuigen. Concreet gaat het om 255 bussen met euroVI-motoren, vijf waterstofbussen, drie elektrische bussen en 123 hybride bussen. Die laatste moeten wel nog worden aanbesteed. De voertuigen worden tussen eind dit jaar en midden 2014 geleverd.
|