Regering denkt nu toch aan belasting op huurinkomsten.
Op de regeringstafel ligt een plan voor de tax shift, dat onder meer de huurinkomsten belast. Bronnen wijzen erop dat vooral CD&V het plan genegen is, maar niemand wil officieel reageren. Het plan komt erop neer dat uw inkomen wordt opgesplitst in twee categorieën: de inkomsten uit arbeid enerzijds en de vermogensinkomsten anderzijds.
Die eerste categorie blijft onderworpen aan een progressieve belasting zoals nu, de andere wordt tegen een vast tarief belast. In Scandinavië bestaat het systeem van de 'dual income tax' al langer. Als het voorstel het haalt, zullen alle inkomsten uit onroerende goederen worden belast, dus ook huurinkomsten. Die zullen even zwaar belast worden als de inkomsten uit alle andere roerende en onroerende goederen, allicht aan 25%. Dat zou de facto neerkomen op een fikse belastingverhoging voor veel eigenaars.
De belasting op een huis zal bovendien anders worden bepaald, met een opgetrokken kadastraal inkomen. Opmerkelijk: geen enkele partij schiet het voorstel a priori af.
Met dank aan HLN.
Huurinkomsten gaan belast worden dus mensen die één huis hebben en daarin wonen hebben geen huurinkomsten en betalen dus daarop ook geen belasting.
Maar het KI is ook een belasting op huurinkomsten die je zou hebben als je je huis verhuurt maar ik woon in mijn huis en heb dus geen huurinkomsten, maar toch moet ik KI betalen. Klopt dus niet.
|