Me vergist Chassé vroeg ontslag aan bij de Franse koning
Quote: Chassé en met hem enkele andere Nederlandse generaals bleven Napoleon tot aan zijn abdidicatie op 6 april trouw dienen. De verklaring daarvoor was volgens Bosscha:
De Nederlandsche Generaals die zich aan ’t hoofd van Fransche divisiën of brigaden geplaatst vonden, werden door een besef van verplichting en een gevoel van trouwhartigheid jegens hunne onderhoorige strijdgenoten gedreven, om de bevelen te blijven volgen die hen riepen naar de oorlogstoneelen waar Napoleon zijn laatste krachten op het spel zette, totdat zijne hoofdstad moest capituleeren den 30sten Maart 1814 en hij zijn troonsafstand onderteekende in Fontainebleau.36
Chassé besloot naar Nederland terug te keren en vroeg aan de Franse koning Lodewijk XVIII ontslag uit het Franse leger. Op 6 augustus 1814 werd hem dat eervol verleend. De Franse minister van Oorlog, maarschalk Soult, deelde Chassé zijn ontslag als volgt mede:
Mijnheer de Baron, ik heb de eer u te melden dat uw ontslagaanvrage uit de Franse dienst is aanvaard met de 17e rang van luitenant-generaal. Zijne Majesteit draagt mij op u zijn tevredenheid te betuigen over de bijzondere wijze waarop u de Franse troepen hebt gediend.
Ondertekend door maarschalk Soult, die Duc (hertog) de Dalmatie was.
De originele tekst:
Monsieur le Baron, j’ai l’Honneur de vous informer que votre Démission du Service de France, est acceptée dans le grade de Lieutenant Général. La Majesté me charge de vous témoigner la satisfaction de la manière distinguée dont vous avez servi les troupes françaises.Recevez, Monsieur le Baron, L’assurance de ma considération.Le Ministre de la Guerre. M. Duc de Dalmatie37
Na zijn ontslag uit het Franse leger werd Chassé in de rang van generaal-majoor in het Nederlandse leger opgenomen.
Bron: In het voetspoor van generaal David baron Chassé (1765-1849)op weg naar het Koninkrijk der Nederlanden
Laatst gewijzigd door Adrian M : 21 juni 2015 om 16:51.
|