Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist
Heb je mijn post gelezen? De automatische loonindexering is niet het enige mechanisme om inflatie bij te blijven, enkel het meest perverse. In het andere geval stonden de lonen in de buurlanden nu nog op het niveau van de jaren 80, toen de laatsten dat systeem gedumpt hebben.
Wat jij schrijft is juist als en alleen als er niemand ooit nog nieuw in dienst treedt, van functie verandert, opslag krijgt, als er nooit nog een nieuwe CAO wordt onderhandeld.
Dat zijn absurde veronderstellingen, en de realiteit in het buitenland bewijst dat dergelijke uitspraken over "verloren loon" pertinent vals zijn. Op korte termijn heeft dat een effect, maar op korte termijn is er op dit moment nauwelijks inflatie.
|
Er is niks mis met de indexering. In het buitenland heb je dat ook (zie NL en Duitsland), alleen moet die in moeizaam onderhandelde CAO's gestoken worden. In Duitsland wordt daar vaak voor gestaakt.
Wij zijn van die miserie bespaard, en zeker de zwakkere sectoren blijven hierdoor niet achter.
En als ik van u was zou ik even snel terug gaan lezen hoe de indexsprong is opgevat: ook al is de inflatie slechts 0.1 %...we zullen allemaal moeten wachten tot we 2 % hebben verteerd voordat we terug een index krijgen. Dus dat kan jaren duren.
De mensen verdienen in BE niet te veel, maar de overheid gaat met een te groot beslag boven op de lonen. Maar een indexsprong is inderdaad gemakkelijker dan op zichzelf besparen he....
En al dat rechts-liberaal gepeupel vindt dit natuurlijk fantastisch.