Los bericht bekijken
Oud 23 juni 2015, 10:52   #32
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Hoe past dat bij een multiculturele samenleving eigenlijk? Of bij het concept van democratie? is dat in essentie geen racistische ideologie? Omwille van zijn behoren tot een religie een mens superieur, exceptioneel, uitverkoren achten?

Mijn indruk is dat sommigen 'multicultuur' verwarren met 'lassaiz-faire-cultuur'. Er is een gemeenschappelijke basis nodig om een maatschappij te laten functioneren. Uitverkorenheidsdoctrines zijn een recept voor conflict lijkt me.

Als men iemand die zo'n ideologie aanhangt niet in de ogen kan kijken zonder te dienen te beseffen dat die medemens zich 'als mens' verheven voelt boven jezelf. Wat krijg je dan? Dat ligt toch voor de hand.

Wat is uw mening hierover?
Met die redenering moet je ook de Katholieke Kerk verbieden, die ook claimt "uitverkoren" te zijn door God, en het Jodendom kun je dan ook al verbieden want dat idee van een uitverkoren volk vinden we al in de Thora. De Euro-Amerikaanse "me, myself and I" cultuur kun je dan ook verbieden want het creëert massaal ego's die zichzelf ver verheven boven de hele mensheid achten.

Los daarvan moet je weten dat Guinevere een trol is. Ik heb nog nooit een islamitische bron gehoord die Ramadan linkt aan enige uitverkorenheid. De Ramadan viert het neerdalen van de Koran die zich richt tot de mensheid en niet alleen tot de moslims (ya ayyuha an-Nass) en die expliciet ook andere religies benoemt en de religieuze diversiteit dus erkent. (Er is b.v. een erg lovend vers over de nederigheid van Christelijke monikken.)

Tot slot gaat het bij religie en spritualiteit juist om de beperktheid en het illusorisch karakter van het ego (dat is precies de nederigheid waar de Koran over spreekt: "zij die nederig over de aarde lopen"). De claim op uitverkorenheid bereikt precies het omgekeerde: het opblazen van het ego tot metafysische proporties, waarbij zelfs de Transcendentie zelf wordt geannexeerd bij het ego, wat logisch natuurlijk nogal contradictorisch is. Het Transcendente transcendeert per definitie het ego.

P.S.: Multicultuur is iets van de jaren '70 en '80. Tegenwoordig spreken we over superdiversiteit.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 23 juni 2015 om 10:58.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden