Los bericht bekijken
Oud 14 november 2004, 22:04   #27
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik vond dit filmpje terug in een muf, stoffig hoekje op men schijf, en ik dacht, hé laten we die nog eens bekijken. Ongeloofelijk grappig eigenlijk, hoe de salonflaminganten van de N-VA erin slaagden om op minder dan 2 jaar tijd volledig van koers te veranderen. Ik wilde u laten meegenieten, dus ik plaatste het terug op het internet. (van N-VA-site is het overigens spoorloos verdwenen)

http://www.belgischeunie.be/grapjassen_nva.mpeg
En op welke standpunten is de N-VA van gedacht verandert? Ik heb geen enkel standpunt gezien dat de N-VA afgeworpen heeft.

Het samengaan met de CD&V is een noodzakelijk kwaad dat men toen (voor de verkiezingen van 2003) niet kon voorzien.
En dan nog, na de kartelvorming met de CD&V was het de bedoeling om 'paars' te breken, inderdaad de partijen waar Geert Bourgeois in het filmpje de mantel mee aanveegt. De CD&V/N-VA wou, samen met een tweede partij, een meerderheid vormen. Dat dat niet gelukt is, hebben we te danken aan de Blok-kiezers, die daarmee paars in het zadel hebben gehouden en natuurlijk aan Groen!. Een tripartite was nooit voorzien.

En dan kwam de uiteindelijke regeringsvorming. Nadat bleek dat CD&V/N-VA niet groot genoeg was om samen met een tweede partij de meerderheid te vormen en Groen! zoals het Blok voor de gemakkelijke oplossing koos, werd een tripartite onafwendbaar. Wat was de andere optie? De enige Vlaams-nationale noot in de meerderheid verknoeien en samen met het Blok een hopeloze opositie voeren. Het had hen een pak populairder gemaakt, maar de N-VA kiest niet voor het gemakkelijke, maar voor het juiste.

Houd de N-VA paars daarmee in het zadel? Neen. Want de N-VA was niet nodig om een meerderheid te vormen. Een coalitie CD&V-VLD-sp.a was voldoende groot geweest en dan stonden we helemaal nergens.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden