Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky
De debilisering van het onderwijs is reeds lange tijd aan de gang.
Toen ik in het middelbaar zat was er een lerares Nederlands die op een examen of toets 10% aftrok voor elke DT-fout. Een vriend van mij haalde 69% op zijn examen, maar had 2 dt-fouten en dus ook gebuisd met 49%. Op andere vlakken was ze minstens even streng. Ik heb van die leerkracht enorm veel geleerd omdat ze zo streng was. Als ik naar de leraars tegenwoordig kijk, is alle vorm van strengheid en discipline verdwenen.
Als iemand een fout maakt dan moeten we hem vriendelijk op de schoot nemen en over zijn bolleke aaien. Een serieuze terechtwijzing zit er niet meer bij.
Maar een deel van de schuld ligt ook bij de ouders. Als je de ouders ziet die naar de leerkracht gaan om uitleg als zoonlief straf krijgt, dan wordt ik daar ziek van. Als die van mij met straf thuis komt, dan krijgt hij van mij nog eens een extra straf.
|
Grammatica en spelling vergt vanwege leerlingen een beetje
discipline in het denken evenals een zekere inspanning van het
geheugen t.a.v. de leerstof. Voor de hedendaagse pedagogen is dat
volstrekt af te wijzen. Alles moet ludiek, spelenderwijs worden benaderd. Het resultaat is natuurlijk dat de vaardigheid van veel kinderen inzake het schrijven van een correcte tekst sterk tekort schiet, in veel gevallen zelfs een volslagen ramp is.
Ik vraag mij af wat die pedagogische oelewappers die ons onderwijs teisteren dan doen t.a.v. meer abstracte vakken zoals wiskunde of boekhouden. Wanneer je als leraar ook daar "ludiek" wil in zijn kun je net zo goed staan moppen tappen i.p.v. les te geven.