Los bericht bekijken
Oud 29 juni 2015, 10:26   #3
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.564
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
De debilisering van het onderwijs is reeds lange tijd aan de gang.

Toen ik in het middelbaar zat was er een lerares Nederlands die op een examen of toets 10% aftrok voor elke DT-fout. Een vriend van mij haalde 69% op zijn examen, maar had 2 dt-fouten en dus ook gebuisd met 49%. Op andere vlakken was ze minstens even streng. Ik heb van die leerkracht enorm veel geleerd omdat ze zo streng was. Als ik naar de leraars tegenwoordig kijk, is alle vorm van strengheid en discipline verdwenen.

Als iemand een fout maakt dan moeten we hem vriendelijk op de schoot nemen en over zijn bolleke aaien. Een serieuze terechtwijzing zit er niet meer bij.

Maar een deel van de schuld ligt ook bij de ouders. Als je de ouders ziet die naar de leerkracht gaan om uitleg als zoonlief straf krijgt, dan wordt ik daar ziek van. Als die van mij met straf thuis komt, dan krijgt hij van mij nog eens een extra straf.
Grammatica en spelling vergt vanwege leerlingen een beetje discipline in het denken evenals een zekere inspanning van het geheugen t.a.v. de leerstof. Voor de hedendaagse pedagogen is dat volstrekt af te wijzen. Alles moet ludiek, spelenderwijs worden benaderd. Het resultaat is natuurlijk dat de vaardigheid van veel kinderen inzake het schrijven van een correcte tekst sterk tekort schiet, in veel gevallen zelfs een volslagen ramp is.

Ik vraag mij af wat die pedagogische oelewappers die ons onderwijs teisteren dan doen t.a.v. meer abstracte vakken zoals wiskunde of boekhouden. Wanneer je als leraar ook daar "ludiek" wil in zijn kun je net zo goed staan moppen tappen i.p.v. les te geven.
quercus is offline   Met citaat antwoorden