Los bericht bekijken
Oud 3 juli 2015, 07:17   #7663
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dus jij gelooft echt dat de westerse pers, in handen van overheden en de financiële elite, objectief is? Een cursus historische kritiek zou U kunnen helpen.

In Rusland heb je de regime-pers, maar net zo goed erg kritische media, zoals bvb. het engelstalige Moscow Times. Ook de culturele elite is ongemeen kritisch, veel kritischer dan in het Westen tegenwoordig. (voor fundamentele maatschappijkritiek moeten we al teruggaan tot de jaren 70)
Bekijk als je kan eens de film Levathian, een vrij waarheidsgetrouwe bijzonder scherpe kritiek op het hedendaagse Rusland, vol corruptie, geweld, machtsmisbruik, alcoholisme, hypocrisie. Toegelaten in Rusland en zelfs voorgedragen door Rusland op het filmfestival van Cannes. (wel de bemerking maken dat al deze fenomenen ook al bestonden voor Putin(en om eerlijk te zijn zijn afgenomen sinds Putin aan de macht is), en ook bestaan in het huidige Oekraïne, of in andere ex-Sovjet-landen, misschien nog wel erger dan in Rusland).
Fundamentele kritiek op het ongebreidelde consumerisme, de macht van de financiële elite op onze media, etc. zie ik niet meer in de westerse kunst of media, de fundamenten van onze maatschappij worden niet meer in vraag gesteld, zoals dat in Rusland wel gebeurt.
Die film heb ik een jaar geleden al gezien.
Hij schetst een traditioneel en alom bekend beeld van Rusland.
Als het om de vrije pers in Rusland gaat.
Mensen die ik daar ken zeggen, dat de propaganda machine van de regime pers op volle toerem draait en dat er van de vrije pers weinig over is.
Poetin heeft alles onder controle.
Daarom zijn we zo blij dat we in het Westen wonen en niet in de 19e eeuwse samenleving van Rusland.
cato is offline   Met citaat antwoorden