Los bericht bekijken
Oud 15 november 2004, 12:23   #1
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard De wereldregering of de gestorven staat

[font=Fixedsys][size=2]Ik stel als mijn politieke richting op gebied van de "communautaire diskussies" mezelf graag op het "antinationalistische" standpunt :[/size][/font]
in die zin ben ik eerder voor een zeer uitgebreid verenigd Europa (inclusief Turkije) en tegen een onafhankelijk anti-europees Vlaanderen. Dat geeft dan aanleiding tot diskussies over het democratisch gehaalte van een kleine staat
t.o.v. een grote staat enz...

Boven een emotioneel nationalistisch standpunt verkies ik een utilitaire benadering ivm het politiek bestuur : wat doet de staat (gemeente, provincie
enz..) voor haar burgers ? Deze benadering vinden we overigens regelmatig terug sedert de diverse aŭtoriteiten het internet ontdekten : dienstverlening.

Nu is het toch voor iedereen duidelijk dat naarmate de mens technisch meer mogelijkheden krijgt, deze dienstverlening zich van de conventionele oude staatsgrenzen losmaakt en de menselijke aktiviteiten zich mondializeren/globalizeren. De staten kunnen ivm hun dienstverlening niet anders dan zich multinationaal organizeren & wel hoe langer hoe strakker,
waarbij steeds meer bevoegdheden naar een ander (globaler) niveau worden overgeheveld.

Ik had eens een deense zakenrelatie die me vertelde dat hij tegen de EŬ
was sinds hij vernomen had dat een brusselse kommissie de normen van
het geluid dat door benzinegrasmaaiers veroorzaakt mag worden vastgelegd had : hij vond dit een inbreŭk op de soevereiniteit van zijn land..

Goed stel dat we geen internationale normen voor industriële produkten vaststellen omdat ieder land dit soeverein mag doen.. In dit geval zullen dergelijke produkten alleen maar kunnen ontwikkeld worden in staten met een voldoende grote "thuismarkt" omdat de aparte normen of de normloosheid in kleinere landen het voor die landen onmogelijk maakt om te exporteren.

& dan heb ik het nog niet over diverse andere domeinen zoals milieŭ, sociale zekerheid, methodes om taksen te heffen en belastingen te innen : al deze domeinen vereisen samenwerking van alle mensen die deze planeet bevolken.
Geeft dit aanleiding tot een demokratisch deficit ? Wel indien men stelt dat
het vaststellen van normen voor technische zaken aan demokratische besluitvorming onderworpen moet zijn, niet als men van principes als een rechtsstaatkundige ordening en een utilitair plaatselijk bestuur uitgaat.