Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank51
|
Ik zou deze post eens willen aanhalen om een interessant fenomeen aan te tonen:
deniers kunnen hun fouten niet toegeven
Ik denk persoonlijk dat dit komt omdat ze er vanuit gaan dat fouten maken de geloofwaardigheid aantast maar (en hier ligt het verschil met hoe anderen erover denken) dat het niet toegeven van de fout je hiertegen kan beschermen. Meteen overspringen op een ander onderwerp is een betere optie. Na de discussie kan het argument terug worden opgeraapt, afgestoft en terug in de zak gestoken om in een andere discussie opnieuw op tafel te worden geworpen.
In dit geval beweert Frank51 dat het gat in de ozonlaag een natuurlijk fenomeen is, en de mens er niets mee te maken heeft. (Gek genoeg stelt hij wel dat we CFK's moeten vermijden?)
Hiermee volgt hij het standpunt van de halogeenkoolstoffenindustrie in de jaren '70 en '80, en gaat hij in tegen het standpunt van 99% van de wetenschappers in die tijd, wat het opnieuw een goede vergelijking maakt met het klimaatvraagstuk.
Voor we kunnen stellen dat hij hiermee verkeerd is, en hij dus uberhaupt de kans krijgt om zijn fout niet toe te geven, moeten we dit natuurlijk eerst aantonen. In dit geval is dat niet zo moeilijk gezien hij een link heeft meegegeven waar hij meent de nodige ondersteuning in te vinden. Het betreft in dit geval een simpel uitziende site, die wat mij betreft echter redelijk accuraat is. De eerste twee zinnen (45 woorden op een totaal van 829, ofwel 5,43%) blijken zijn standpunt ook te onderbouwen:
Citaat:
The absence of sunlight causes a natural decrease in the amount of stratospheric ozone over the poles during the long dark winters. Usually the ozone depletion is slight due to the stability of the ozone molecule and due to some ozone replacement from equatorial regions.
|
Zodra men echter ook de volgende zin leest (33 woorden, ofwel 3,98%), zien we dat de site wel degelijk het wetenschappelijke standpunt volgt, en niet dat van de industrielobby:
Citaat:
The introduction of chlorinated compounds has accelerated the destruction of ozone and the balance has been upset resulting in the formation of a spring-time "hole" in the ozone layer over the South Pole.
|
Blijkbaar moet Frank51 dus een imposante 94% van het door hemzelf aangehaalde artikel negeren om tot zijn conclusie te komen. Ik denk dat ieder weldenkend mens dus zal inzien dat zijn bewering fout is.
Zoals in het begin aangehaald is het voor een denier echter onmogelijk om zo'n fout toe te geven. Voor een industrielobby is het belangrijk om zulke mensen mee op de kar te krijgen, aangezien zij zorgen voor een continue recyclage van onwetenschappelijke argumenten en met niet aflatende energie een tegenstem opwerpen in zowel de on- als de offlinecafés. Indien er voldoende van zulke stemmen te horen zijn, wordt het voor iemand die niet erg in de materie geïnteresseerd is makkelijker om te concluderen dat het allemaal heel moeilijk te begrijpen is en er nog veel onduidelijkheid bestaat. Op deze manier kan een politieke implementatie van een door wetenschappers aangereikte oplossing worden uitgesteld. (Gelukkig heeft mbt de ozonlaag de wetenschap het gewonnen van de industrie, en hebben we middels wereldwijde actie een catastrofe kunnen voorkomen.)
Volgens mij is zo'n 'weerstand-tegen-wetenschap' een persoonlijkheidskenmerk. Dit zou kunnen verklaren waarom dezelfde figuren vaak deel uitmaken van gelijkaardige groepen die ingaan tegen een wetenschappelijke consensus (klimaat, ozon, asbest, tabak, NWO-complottheorieën, en nu blijkbaar ook de drinkwaterproblematiek).
Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij zijn fout toegeeft