Los bericht bekijken
Oud 3 juli 2015, 13:04   #3208
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dawkins ook niet.
Je bedoelt dit:

http://londonprogressivejournal.com/...cial-darwinism

Citaat:
Within the interview, Dawkins informed Wright that the ‘‘world of nature is a Darwinian world’’ but that he would not wish to live in a human society ‘‘based upon Darwinian principles’’ as ‘’it would be a terrible society’’. According to Dawkins, a society that was based on Darwinian principles would be a ‘‘ruthless free market economy in which the rich trample the poor’’. Instead, Dawkins believes that we should seek to understand the Darwinian world of nature ‘‘so that we can construct the kind of society in which we wish to live’’. The view of Darwinism promulgated by Dawkins within the interview strikes me as being derived from social Darwinism rather than the works of Charles Darwin himself.
Ik denk dat Dawkins een contradictie ondergaat omdat hij de gevolgen van zijn eigen statement niet wil aanvaarden.

"We live in a Darwinian world" en dat is onvermijdelijk, omdat het een natuurwet is. Die natuurwet is complexer dan men zou denken, maar men kan er niet onder uit. Het zijn entiteiten met de winnende strategie die zullen winnen, en winnende strategieën worden doorgegeven aan uw "geliefden". Op puur biologisch vlak is dat genetisch, maar in complexere maatschappijen komen daar andere erfenissen bij kijken zoals sociale, culturele en economische aspecten.

En of je het wil of niet, wij zijn met elkaar in competitie. Dat is het punt dat onvermijdelijk is. Als er competitie is (die onvermijdelijk is), en als er doorgeefbare aspecten zijn naar "geliefden" toe (en dat is ook onvermijdelijk, tenzij je kinderen gaat wegnemen van hun ouders als ze pas geboren zijn), dan is sociaal darwinisme onvermijdelijk in een of andere vorm. Die vormen kunnen complexer zijn dan op het eerste gezicht lijkt, en er kunnen "groepen" ontstaan, die men naties kan noemen, die naar buiten toe de competitie gaan voeren en aan de binnenkant gaan solidariseren. Echter, binnenin die groep ga je weer een differentiatie bekomen, ook weer op interne competitie gebaseerd.

Het is onvermijdelijk. Leg er U maar bij neer. Mensen hebben voorkeuren en zijn in competitie.

Persoonlijk ben ik natuurlijk voor zo een "ruthless free market economy" waarbij er veel doden vallen. Omdat dat het natuurlijkste is, en gezonde competitie betekent.

Ik ben tegen een solidair systeem waarbij nog veel meer waardevolle doden vallen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 juli 2015 om 13:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden