Los bericht bekijken
Oud 4 juli 2015, 19:26   #1
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard De Brusselse Metropolitane gemeenschap

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-s...ssel-a2385377/

Citaat:

Het voorstel van Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) voor een Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap kan op weinig bijval rekenen bij de burgemeesters in onze regio. Lennik verwerpt als eerste de plannen. "Vlaams-Brabantse gemeenten zijn geen deel van Brussel en hoeven dus geen Brusselse inmenging", zegt kamerlid Kristien Van Vaerenbergh (N-VA).

BART KERCKHOVEN

Hugo Vandaele (CD&V). - Mozkito
Hugo Vandaele (CD&V). - Mozkito

De oprichting van de Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap werd al bij wet vastgelegd in 2012 en is een uitloper van de laatste staatshervorming, maar sindsdien kwam er geen beweging in het bestuur. Het was Brussels minister-president Rudi Vervoort die de eerste concrete plannen vorige maand lanceerde. De zogenaamde metropolitane gemeenschap zou volgens Vervoort uit een comité bestaan en een assemblee. Die instanties kunnen overleggen over thema's als werkgelegenheid, mobiliteit en ruimtelijke ordening. Alle gemeenten van Vlaams- en Waals-Brabant zouden tot de gemeenschap behoren, maar in het Pajottenland en de Zennevallei zijn er weinig die dat zien zitten.

Motie in Lennik gestemd

Gemeenteraadslid en kamerlid Kristien Van Vaerenbergh (N-VA) legde haar collega's op de gemeenteraad in Lennik een motie voor. Daarmee zou Lennik de eerste plannen van Brussel voor een hoofdstedelijke gemeenschap verwerpen, en de motie werd goedgekeurd.

Afkeurend signaal

"Franstalige Brusselse politici grepen na de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde deze nieuwe gemeenschap aan om te proberen om Brussel verder uit te breiden", zegt Van Vaerenbergh. "Het is daarom goed dat Lennik dit afkeurend signaal geeft. Vlaams-Brabantse gemeenten zijn geen deel van Brussel en hoeven dus geen Brusselse inmenging."

Geen meerwaarde"

Burgemeester Luc Deconinck (N-VA) van Sint-Pieters-Leeuw denkt ook niet dat een nieuwe gemeenschap een meerwaarde kan zijn. "Ik vraag me nog steeds af wat die gemeenschap nu juist zal inhouden", zegt Deconinck. "Overleg met Brussel is nodig, maar ik denk niet dat dit de juiste manier is daarvoor."

Ook in Halle staat burgemeester Dirk Pieters (CD&V) niet te springen om deel uit te maken van een Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap. "We willen zeker meer overleg tussen het Brussels en het Vlaams Gewest, maar daar zijn geen nieuwe structuren voor nodig, en al zeker niet één die de indruk werkt dat de aan Brussel grenzende gemeente mee opgenomen worden in een institutionele hoofdstedelijke structuur", zegt Pieters.

Logge structuur

In Beersel deelt burgemeester Hugo Vandaele (CD&V) die mening. "Natuurlijk moet je kunnen praten over de grenzen van de gewesten heen", zegt hij. "De Zenne stroomt door drie gewesten en mensen staan in dezelfde file op de Ring als ze in Huizingen stil staan of in Wautersbrakel. Om maar te zeggen dat er voor onderwerpen als waterlopen en mobiliteit zeker moet gepraat worden met elkaar. Maar daarvoor een logge structuur uitdenken is volgens mij helemaal niet nodig. Integendeel, ik vrees dat alles dan nog moeilijker wordt. En het is inderdaad zo dat een deel van de Franstalige politici een oprichting van een Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap ziet als een uitbreiding van de hoofdstad. Daar kan al helemaal geen sprake van zijn natuurlijk."

Duidelijke NON langs vlaamse kant tegen nog meer landroof! Brussel hoeft niet te grenzen aan Aalst en Diest, Punt uit!

Laatst gewijzigd door matthias999 : 4 juli 2015 om 19:27.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden