Los bericht bekijken
Oud 15 november 2004, 15:35   #275
Ibeke
Burgemeester

Ibeke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Dit is wat er in het Nieuwe Testament over een hoofdbedekking voor de vrouw te vinden is (uit de 1ste brief van Paulus aan de Korinthiers):

Man en vrouw in de eredienst
[size=-1]2[/size] Ik vind het prijzenswaardig dat u bij alles aan mij blijft denken, en dat u zich houdt aan de overleveringen die ik u heb doorgegeven. [size=-1]3[/size] Maar ik verzoek u wel te bedenken dat Christus het hoofd is van iedere man, maar de man het hoofd van de vrouw, en God het hoofd van Christus. [size=-1]4[/size] Een man die onder het bidden of profeteren het hoofd bedekt houdt, doet zijn hoofd schande aan. [size=-1]5[/size] Een vrouw daarentegen brengt schande over haar hoofd wanneer zij blootshoofds bidt of profeteert; ik vind dat even erg als wanneer haar hoofd kaalgeschoren was. [size=-1]6[/size] Als een vrouw geen sluier hoeft te dragen, kan ze net zo goed haar haar laten afknippen. Maar als het voor haar een schande is om kortgeknipt of kaalgeschoren te zijn, laat haar dan wel een sluier dragen.
[size=-1]7[/size] Een man hoeft zijn hoofd niet te bedekken, want hij is het beeld van Gods glorie, maar de vrouw is de glorie van haar man. [size=-1]8[/size] De man komt niet voort uit de vrouw, maar de vrouw uit de man; [size=-1]9[/size] ook is de man niet geschapen omwille van de vrouw, maar de vrouw omwille van de man. [size=-1]10[/size] Daarom moet de vrouw een teken van gezag op het hoofd dragen, omwille van de engelen. [size=-1]11[/size] Overigens kan in de Heer de vrouw niet buiten de man, en de man niet buiten de vrouw: [size=-1]12[/size] zoals de vrouw uit de man voortkomt, zo is de man er door de vrouw, en alles is uit God. [size=-1]13[/size] Zeg nu zelf: is het passend dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? [size=-1]14[/size]
Leert de natuur zelf u niet dat het voor een man een schande is het haar lang te dragen, [size=-1]15[/size] terwijl het voor de vrouw juist een sieraad is? Want het haar is de vrouw gegeven bij wijze van sluier.
[size=-1]16[/size] En als iemand meent dit te moeten betwisten: wij kennen zo'n gewoonte niet, en de gemeenten van God evenmin.

De ideeen van Paulus over man en vrouw worden nu door zowat 99% van de christenen als achterlijk en vrouwvijandig bestempeld. Zulke teksten zou men tegenwoordig in onze samenleving niet meer tolereren. Blijkbaar wist Paulus ook niet veel af van de haardracht van Jezus (als die bestaan heeft), want die blijkt volgens afdrukken op "doeken" wel lang haar gehad te hebben. Kort haar voor de man was echter typisch voor Romeinen en Grieken. Zijn uitspraak "leert de natuur niet..." slaat helemaal nergens op. Blijkbaar gaat het hier over opvattingen die meer met de toenmalige plaatselijke gewoonten in Korinthie en in het Romeinse Rijk dan met wat anders te maken hebben.

Een hoofddoek voor de vrouw hoefde volgens Paulus enkel maar bij het bidden en het profeteren. Daarbuiten wordt er helemaal niets gezegd over wel of niet doeken dragen.

In het christendom van de 1ste eeuw werd het hoofddoek blijkbaar gebruikt als een soort gewaad bij rituelen binnen de eigen kring of bij het "profeteren". Onder "profeteren" wordt vermoed ik preken verstaan om zieltjes te winnen. Het was dan een soort van "prekersuniform". Ondanks de bedenkelijke ideeen van Paulus over man-vrouw blijken de vrouwen bij de eerste christenen een veel actievere rol gespeeld te hebben dan in latere tijden, want er waren er bij die "profeteerden".

Bij het christendom dient het hoofddoek naarbuiten toe om contact met anderen te zoeken en dit dan enkel voor degenen die een predikersfunctie hebben.

Bij de islam dient het hoofddoek daarentegen om ervoor te zorgen dat de vrouwen van de gelovigen niet zouden lastig gevallen worden door niet-moslims.

De betekenis van de twee soorten klederdracht is dus tegengesteld.

Bij het christendom wordt er contact gezocht met de ander (zoals bij de hare krishna's die in hun oranje plunje de mensen uitnodigen om met hun ideeen kennis te maken). Dit gaat gewoonlijk gepaard met een vriendelijke en open gelaatsuitdrukking.

Bij de islam is de boodschap van de hoofddoek "poten af van mij, vuile ongelovige, of mijn broers, mijn vader, mijn ooms en mijn zonen zullen je laten kennis maken met hun kromzwaarden". Dit gaat gewoonlijk gepaard met een gelaatsuitdrukking van iemand die zonet rotte vis geroken heeft.
Hmm interessant...En wat zegt het Oude Testament?
[font=Book Antiqua]Do not say, that if the people do good to us, we will do good to them and if the people oppress us, we will oppress them; but determine that if people do you good, you will do good to them and if they oppress you, you will not oppress them[/font]
[font=Book Antiqua]He is not strong and powerful who throweth people down; but he is strong who witholdeth himself from anger[/font]
[font=Book Antiqua]The ink of the scholar is more sacred than the blood of the martyr[/font]
[font=Book Antiqua]Do you beat your own wife as you would a slave? That must you not do.[/font]
[font=Book Antiqua](Mohamed, saas)[/font]
Ibeke is offline   Met citaat antwoorden