Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
We hebben daar al een lange discussie over gehad.
Griekenland is niet failliet gegaan door wegen aan te leggen, trouwens.
Griekenland is grotendeels failliet gegaan door een nutteloos, zwaar, duur ambtenarenapparaat op te bouwen, door een sociaal regime op te bouwen dat niet in evenwicht was met de bekomen sociale bijdragen en door vele voordelen te geven aan de oligarchen die ginder de plak zwaaien.
Natuurlijk waren er ook veel opportuniteiten voor corruptie (waaronder duikboten en zo).
In de mate dat een land aan sociale herverdeling wil doen (wat ik zelf geen goed gedacht vind, maar bon), moet dat land zorgen dat het voldoende middelen bij zijn eigen bevolking kan afnemen om dat in dat sociale systeem uit te delen. Een sociaal herverdeelsysteem financieren met leningen uit het buitenland is zelfmoord, wat ze nu ondervinden.
|
ik ben akkoord dat je je sociale zekerheid niet mag financieren door leningen op lange termijn.
Een gezond principe zou zijn dat alle investeringen mogen gefinancierd worden door leningen op lange termijn maar de werkingskosten van je overheid, inclusief sociale zekerheid, moeten gedragen worden door de inkomsten van de staat.
Maar ik weet niet in welke mate dit van toepassing kan zijn op het merendeel van de Westerse landen?