Los bericht bekijken
Oud 8 juli 2015, 08:45   #19
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik overtuigd ben van het nut van een regeringscommissaris. In een andere post had ik reeds voorgesteld om een regeringscommissaris naar Linkebeek te sturen, maar diens bevoegdheden zijn zo beperkt, dat hij geen oplossing zal bieden...
De dagdagelijkse taken van de gemeente overnemen? Op welke basis? De taken van de burgemeester overnemen? Ik denk niet dat hij dat zomaar mag doen... Een burgemeester aanstellen? Daar is hij niet bevoegd voor...
Een regeringscommissaris wordt immers ingeschakeld wanneer een gemeente een wettelijke verplichting naast zich neerlegt, maar Linkebeek houdt zich, volgens mij althans, wel degelijk aan de regels.

Neen, de enige oplossing is het gemeentedecreet zo aanpassen dat een carrousel niet meer mogelijk is. Maar ik begrijp dat sommigen daar vragen bij hebben. Een wet of een decreet voor één geval aanpassen, is altijd gevaarlijk, en kan als een boemerang terugkeren.

Bovendien is het zo dat het gemeentedecreet zeker nog één ander zwakke punt vertoont: niks belet Linkebeek om iemand anders voor te dragen, die benoemd wordt, die zich dan "afwezig" verklaart, en zijn bevoegdheden overdraagt aan ... Thiéry, en neemt dan ontslag als burgemeester.

Maar bon, kern van het probleem is dat de benoeming van Thiéry een symbolische machtsstrijd is geworden waar geen van beide kampen nog kan wijken zonder ernstig gezichtsverlies. De verklaringen van Homans spreken boekdelen ("ik zal Thiéry nooit benoemen") evenals de systematische voordracht van Thiéry. Een compromis lijkt mij dus uitgesloten. Ben benieuwd wie het uiteindelijk zal winnen.
Dus : de carrousel stoppen door na weigeringsbenoeming door de minsister+ juridische bevestinging door de RVS hiervan, de herhaalde voordracht onmogelijk te maken door bv de voordracht voorwaardelijk te maken : enkel personen die nog niet eerder voorgedragen zijn en het voorwerp van een weigering + arrest van de RVS zijn ? En dan ook nog eens de mogelijkheid reguleren dat een burgemeester bij afwezigheid zich enkel kan laten vervangen door een schepen die niet eerder een benoemingsweigering + arrest RVS aan zijn broek kreeg ?
Dat is al een serieus pakket herstelwetgeving...
En het is inderdaad ad hoc wetgeving, wat nooit fraai is.
Maar als men niet klaar is voor rechtstreekse verkiezing van burgemeesters (ik ga ervan uit dat men hier vanuit de partijen zeker geen vragende partij voor is...) dan zal er niet veel meer opzitten ofwel moet men de fratsen van Thiéry nog jaren ondergaan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 8 juli 2015 om 08:46.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden