Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Al die verschillende soorten bij in elkaar in één groot vuur. Zou dat niet mooi zijn....
|
Is inderdaad geschikt voor bij het kampvuur maar dan wel tijdens halloween en niet voor kinderen. Ik was zelf als kind getraumatiseerd door al die lugubere verhalen uit het oude testament. Ik vond die dingen zo verschrikkelijk dat ik me afgewend heb van dat geloof, gelukkig is onze maatschappij open en tolerant zodat iedereen de mogelijkheid heeft om zo'n keuze te maken. Er zijn heel wat milieu's waar die keuze niet bestaat: Atheïst zijn in een theocratie, moet gewoonweg verschrikkelijk zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Ik stel vast dat iedereen uit dat sprookjesboek citeert en interpreteert op zijn eigen manier. Ik lees geen sprookjesboek meer sinds ik op 10-jarige leeftijd vaststelde dat het om pure fictie ging. Maar er zijn volwassen mensen die nog steeds verschillende sprookjesboeken lezen van veel verschillende 'schrijvers'. Een sprookjesboekverbranding is misschien de oplossing.
|
Pure fictie zou ik het toch niet noemen daar ik ervan uitga dat de figuur Mohammed daadwerkelijk bestaan heeft, ik bezie hem als een historisch figuur wiens woorden en daden tot op vandaag een geweldige impact hebben op de wereld rondom ons. Zijn openbaringen waren natuurlijk nep, maar toch hadden ze een praktische functie. Ik vermoed daarentegen dat de figuur Jezus dan weer wel fictie was, of toch een samenraapsel van vershillende personen.
Voor wat betreft het klassieke interpretatie argument: Die dingen zijn eeuwen geleden geschreven en zijn ontsproten aan simpele geesten. De gemiddelde huisvrouw vandaag is intelligenter dan de schriftgeleerden van toen. Dus ja, je mag die teksten letterlijk nemen en moet daar niet te ver iets achter zoeken, dan een zeer simplistische logica.
Het interpretatie argument werd voor het eerst gebruikt door de Katholieke kerk toen ze tijdens de renaissance geconfronteerd werd met theoriën over de aarde die rond is, de evolutietheorie van Darwin, de aarde die rond de zon draait en niet omgekeerd. Toen heeft "de Kerk" zich in allerlei bochten moeten wringen om toch maar uitgelegd te krijgen dat je de bijbelse teksten niet al te letterlijk moest nemen maar "interpreteren".
Zowel in de bijbel als in de koran staat letterlijk dat de aarde plat is, dus het "interpreteren" is niet meer dan een overlevingsstrategie om deze achterhaalde teksten aanvaardbaar te maken.
Ik hoor u graag vertellen dat het Nazisme gevaarlijk is, maar religieus geïnspireerde ideologiën zijn mnstens even gevaarlijk. Ik wil hen alvast niet helpen door het "interpretatie spelletje" mee te spelen.