Discussie: Belgicisme
Los bericht bekijken
Oud 13 juli 2015, 18:51   #6
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Met deze Vlaamse feestdag merk ik dat er hier eigenlijk nog meer Belgicisten waren dan ik dacht.

Tijd om eens een draadje rond Belgicisme te starten , want het blijft me een groot raadsel waarom men voorstander is van een artificiële historische bufferstaat tegen Frankrijk die 2 quasi gelijke delen bevat met een verschillende taal , verschillende economie en verschillende politieke stroming.
Een staat is per definitie iets artificieels. Zuiver mensenwerk. Er is niets "natuurlijks" aan.

Citaat:
Dus beste Belgicisten, waarom zou u dus voorstander zijn van een natie die geen enkele samenhang heeft en overduidelijk net bestaat uit 2 naties?
Vlaanderen wil niet scheiden van Brussel.
Wallonië wil niet scheiden van Brussel.
Wallonië wil niet scheiden van Vlaanderen.
Brussel wil niet scheiden van Vlaanderen.
Brussel wil niet scheiden van Wallonië.

Er is er maar ééntje die wil scheiden van de andere en gelet op bovenstaande opsomming is dat technisch nogal moeilijk. Daarom ook heeft de N-VA wel een (dwaas) Brusselplan binnen een confederatie België, maar geen (realistisch) Brusselplan voor een onafhankelijk Vlaanderen.

Kortom, het is een steriele discussie. Het "probleem" is dan ook niet dat ik pro-België ben; het probleem is dat ik anti- steriele discussies ben.

Het zou een viriele discussie kunnen worden indien de Vlaams-nationalist zou erkennen dat het grootstedelijk gebied Brussel moeilijk zo niet onmogelijk in een etnisch of linguïstisch homogeen scenario kan worden gewurmd en derhalve een ander soort benadering vergt op het concept 'natie' en zijn band met het begrip 'staat'. Maar dan zou hij geen Vlaams-nationalist meer zijn.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden