Citaat:
Als u mij vraagt of wij over voldoende capaciteit beschikken om het verdwijnen van tijdelijke slachtvloeren op te vangen, is mijn antwoord zeer eenduidig: nee.’ Dat zegt Resul Tapmaz (SP.A), schepen van Welzijn en Gelijke Kansen in Gent.
En hij is niet alleen. Toen minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) op 29 mei een verbod uitvaardigde op onverdoofd slachten op tijdelijke slachtvloeren, schoten in heel Vlaanderen moslims en lokale bestuurders in een kramp.
‘Wij zijn niet tegen een overstap naar erkende slachthuizen, maar drie maanden is veel te kort om die voor te bereiden’, zegt Habib El Ouakili (SP.A), schepen in Hasselt en vertegenwoordiger van de lokale moslimgemeenschap. ‘Bovendien moeten we van de minister niet veel hulp verwachten. Hij zegt “Je m’en fous. Ik pas de wet toe” en laat ons aan ons lot over. Dit komt echt niet goed.’
Bang afwachten
Vooral vanuit Limburg klinken verontruste reacties. ‘Tijdens het Offerfeest worden in onze stad gemiddeld 1.100 schapen geslacht’, zegt burgemeester van Genk Wim Dries (CD&V). ‘Tot vorig jaar gebeurde dat op vier tijdelijke slachtvloeren. Nu moeten we in sneltempo op zoek naar alternatieven. Onze stad beschikt over één slachthuis, maar dat mag vandaag geen schapen slachten. Het is bang afwachten.’
Ook in Gent kijkt het stadsbestuur het Offerfeest met klamme handen tegemoet. ‘Ik hou mijn hart vast’, zegt schepen Tapmaz. ‘In onze stad worden jaarlijks ongeveer 1.300 schapen geslacht. In de ruime omgeving hebben we zes slachthuizen, waarvan er drie schapen mogen slachten. Maar hun capaciteit is heel beperkt. Te beperkt.’
In Leuven werden vorig jaar 240 schapen geslacht, maar in heel Vlaams-Brabant waren dat er 13.500. ‘Onze provincie heeft twee slachthuizen, die samen ongeveer een derde van die vraag kunnen opvangen. Ik weet niet waar die 9.000 andere schapen dit jaar naartoe moeten’, zegt Denise Vandevoort (SP.A), schepen van Diversiteit en Gelijke Kansen in Leuven.
De stad Antwerpen beschikt over één slachthuis, dat dagelijks 3.000 schapen kan verwerken. ‘En tijdens het Offerfeest worden hier gemiddeld 5.700 schapen geslacht’, zegt de woordvoerder van schepen voor Diversiteit Fons Dûchateau (N-VA). ‘Maar we wisten dat het verbod op tijdelijke slachtvloeren eraan kwam en zoeken actief naar oplossingen.’
Alternatieven
Het meest voor de hand ligt de inschakeling van erkende slachthuizen, die vandaag nog geen vergunning hebben om schapen te slachten. Maar het is allesbehalve vanzelfsprekend dat die private instellingen bereid zullen zijn om mee te werken. ‘Zo’n vergunning aanvragen betekent een enorme administratieve rompslomp’, klinkt het in het slachthuis van Sint-Truiden. ‘Ik weet niet of we dat er voor over hebben.’
Bovendien kan een slachthuis voor kippen of runderen niet zomaar overschakelen op schapen. Slachthuis Matanza in Ronse loste dat vorige jaren op met de installatie van een tijdelijke slachtvloer. ‘Dat was heel eenvoudig. Maar nu dat niet meer mag, zouden we eerst grote en dure verbouwingswerken moeten uitvoeren. En dat voor één dag. Ik denk niet dat wij nog mee gaan doen. En we zullen niet de enige zijn.’
Gelukkig zijn er ook andere alternatieven. Zo leeft in Antwerpen het idee om het slachten over drie dagen te spreiden, waardoor de capaciteit van het stedelijke slachthuis volstaat. In Genk onderzoekt het stadsbestuur of het mogelijk is om zelf een erkend slachthuis op te richten in een oude loods. Ook het slachten van één rund in plaats van zeven schapen wordt naar voren geschoven.
Nieuw-Zeeland
Volgens minister van Dierenwelzijn Ben Weyts is het alternatief duidelijk. ‘Waarom kunnen moslims niet gewoon verdoofd slachten’, vraagt hij zich af. ‘In Nieuw-Zeeland worden alle lammeren onder elektronarcose geslacht. Maar eigenlijk is het niet aan mij om religieuze bepalingen te interpreteren. Ik heb de wet toegepast.’
De Belgische Moslimexecutieve, maar ook de Europese Hoge Raad van Islamitische Theologen beslisten eerder al unaniem dat verdoofd slachten voor moslims onaanvaardbaar is.
|
"...maar drie maanden is tekort om dit voor te bereiden"
En hoeveel jaren zitten ze hier al te zeveren en te zagen over hun barbaarse schapenslachterij? Hoeveel jaren moet men ze, telkens opnieuw, hun goesting geven? Tot altijd, want onze mening in ons land kan die bende gestolen worden?
"... ik pas de wet toe"
En meer is er niet aan! Wie zich hier komt installeren past zich aan aan onze levenswijze of blijft weg! Eindelijk iemand die een einde wil stellen aan die komedie van elk jaar erover zeveren om ze dan toch maar hun zin te geven!
"In Nieuw-Zeeland worden alle lammeren onder elektronarcose geslacht"
...en waarom kunnen de moslims dat d�*�*r en niet hier??? Om aan te tonen dat ze overal hun zin doen zoals en wanneer het hen past?
"...Hoge Raad van Islamitische Theologen beslisten eerder al unaniem dat verdoofd slachten voor moslims onaanvaardbaar is."
... wat voor zaken hebben wij met die Islamitische theologen? Staan die ook op moslimgebied alles toe wat andere godsdiensten vragen?
Hoog tijd om een einde te maken aan dat spelletje: gedaan met schapen slachten als "feestje", en zeker op die manier! Zonder verdere discussie!
Neem die schapen in beslag en geef de "eigenaars" een boete! Kunnen ze daar niet mee leven hoeven ze maar te verhuizen.
"Godsdienstvrijheid"? Sinds de komst van de moslims is dat een begrip dat moet geschrapt worden en enkel aangepast aan de wetten van het land.
Waarschijnlijk kan dat de meerderheid van de moslims geen barst schelen en hebben ze geen enkele behoefte aan dat geslachte schaap! Alleen is het een soort opgepepte hysterie die door sommigen in stand wordt gehouden en waar veel moslims zich niet durven aan onttrekken uit schrik voor de gevolgen en de bedreigingen van hun hardliners!
Mochten de IS helden hier al rondlopen werden ze kopje kleiner gemaakt!