Los bericht bekijken
Oud 18 juli 2015, 14:05   #123
Hypatia
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Jezus had geen echte leer volgens mij. Het was gewoon een rondreizende rabbi die waarschuwde voor de komende Eindtijd (net zoals Johannes -die ter plaatse bleef- en vermoedelijk nog vele anderen). Men moest zich op die Eindtijd voorbereiden en beter gaan leven. Het is zeker nooit de bedoeling van Jezus geweest een nieuwe 'godsdienst' te scheppen. Dat ligt trouwens voor de hand vermits hij een gelovige Jood was en hij duideijk zweert bij de Thora.
Ik weet het zo nog niet. Sinds de Nag Hammadi geschriften heb ik toch een ander beeld van Jezus gekregen. Wat lees ik in vers 55 van het evangelie van Philippus, geschreven in de derde eeuw na Chr.:
De gezellin van de Verlosser is Maria Magdalena.
De Heer hield meer van Maria dan van alle leerlingen en zoende haar vaak op haar mond. De overige leerlingen waren erdoor gechoqueerd en uitten hun afkeuring.
Zij zeiden tot hem: Waarom houdt u meer van haar dan van ons allen?
De Verlosser antwoordde hen:
Waarom houd ik niet van jullie zoals ik van haar houd?

Dus zie ik Jezus meer als een hippie in zijn tijd (waarschijnlijk ook in India geweest) die toch tegendraads durfde te zijn tegen de gevestigde religie. Of Hij zo joods gelovig was, daar twijfel ik toch aan.
Hypatia is offline   Met citaat antwoorden