Los bericht bekijken
Oud 16 november 2004, 10:06   #103
Jolle
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
In plaats van hier te lullen, probeer eerst de Van Dale te raadplegen. 't Is niet moeilijk, ge moet maar het woord 'racisme' opzoeken, en de uitleg staat ernaast.
OK :
[size=4]ra·cis·me[/size] (het ~) 1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat 2 rassentheorieHet uiten van minachting, daar heeft het Vlaams Blok zich natuurlijk nooit aan bezondigd Nu doet deze definitie niet terzake, gezien :
1. de internationale pers geen woordenboek gebruikt
2. deze definitie zeer summier is, en niet de lading dekt die men daaronder verstaat.

Als we dan de wet tegen racisme erbij nemen (waarin zo exact mogelijk wordt genoteerd wat er in België onder strafbaar racisme verstaan wordt), dan staat daar :
Citaat:
Met gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met geldboete van vijftig frank tot duizend frank of met een van die straffen alleen wordt gestraft :

1°hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek aanzet tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon wegens een zogenaamd ras, zijn huidskleur, zijn afkomst of zijn nationale of etnische afstamming2°hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek aanzet tot discriminatie, segregatie, haat of geweld jegens een groep, een gemeenschap of de leden ervan, wegens een zogenaamd ras, de huidskleur, de afkomst of de nationale of etnische afstamming van deze leden of van sommigen onder hen;3°hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek publiciteit geeft aan zijn voornemen tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon wegens een zogenaamd ras, zijn huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming;4°hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek publiciteit geeft aan zijn voornemen tot discriminatie, haat, geweld of segregatie jegens een groep, een gemeenschap of de leden ervan, wegens een zogenaamd ras, de huidskleur, de afkomst of de nationale of etnische afstamming van deze leden of van sommigen onder hen
Ik heb het eventjes vetgedrukt. Dit is de wettelijke uitleg van wat strafbaar racisme is. Me dunkt dat het oproepen tot algemene terugkeer van vreemdelingen, het hen afnemen van kindergeld en sociale bijdragen, hen achterstellen op de arbeidsmarkt enz. enz. wel degelijk onder racisme valt, nietwaar?

met vriendelijke groeten

PS : U mag de volgende keer gerust even zelf de definitie aanbrengen, en aantonen waar ik fout zat. Maar dat was weer te moeilijk of zo?
Jolle is offline