Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Jij vindt je snuisterijtjes belangrijker dan een mensenleven; ik niet, zelfs niet als dat mensenleven dat van een misdadiger is. Recht op zelfverdediging begint en eindigt voor mij met het zichzelf verdedigen wanneer je leven in gevaar is, niet wanneer je inboedel in gevaar is. Misdadigers moeten gepakt, berecht en gestraft worden, maar niet door jan-met-de-pet. Als je iets wil doen aan de misdaad, zorg dan dat er meer en betere ordediensten zijn en zorg dat ze misdaad bestrijden i.p.v. parkeer- en snelheidsovertredingen.
|
Even offtopic weer:
Zelfs een inbreker die met lege handen naar huis gaat, heeft iets van je gestolen: je gevoel van veiligheid in je eigen huis. Dat zijn geen snuisterijtjes, en dat is geen inboedel. Dat gevoel kan je niet verzekeren of terugkopen, en met een beetje tegenslag (iedereen verwerkt een inbraak op zijn manier) ben je het kwijt voor de rest van je leven.
Ik heb mij al vaker afgevraagd wat ik zou doen mocht ik een inbreker op heterdaad betrappen. Hopelijk zal ik dat nooit moeten te weten komen, maar het zou al een hele geruststelling zijn dat ik mij wettelijk gezien op zo'n moment niet al te veel zou moeten aantrekken van de gezondheidstoestand van de inbreker (al zouden knikkende knieën en de bezorgdheid om mijn eigen gezondheid wellicht de gezondheid van de inbreker in goede staat helpen houden).