Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Er is veel verzet tegen de sancties tegen Rusland, vooral bij de linker- en rechterzijde, maar ook meer en meer bij de traditionele partijen zoals bij de republikeinen in Frankrijk. Maar het probleem is dat alles beslist wordt op het hoogste niveau, en dat de Amerikaanse druk en chantage daar enorm is. De Griekse regering is tegenstander van een verlenging van de sancties, maar stel dat ze een veto zouden uitspreken tegen verlenging zou dat onmiddellijke gevolgen hebben met betrekking tot de beslissingen van de troika, en dus voor de Griekse economie. Ook landen als Hongarije, Bulgarije, etc. die tegen de sancties zijn, worden constant bedreigd en gechanteerd.
|
Wat met Griekenland en met Oekraïne gebeurde is eigenlijk een oogopener. Deze EU is een ongewenst gedrocht. De despotische tendensen van de EU wegen niet op tegen haar eventuele positieve functie om een inter-Europese oorlog te vermeiden. Daar zijn andere mechanismen voor te bedenken. Men zou bij gebrek aan alternatief nog 'rechts' stemmen alleen al voor een EU proteststem te kunnen uiten. Ik was ooit voorstander van de EU ondanks het jammerlijke besef dat het om top down project ging. Nu besef ik pas goed wat men hier eigenlijk aan het doen is. De soevereiniteit van naties ondermijnen ten voordele van een corporatieve elite die niets inzit met Europa en meer dan eens ten dienste staat van een overzeese meester. De Europeanen dienen dringend wakker te worden. Ik denk echter dat België zowat de laatste plaats is waar men in opstand zal komen tegen dit plan tot slavernij.