Logion 12
De leerlingen zeiden tot Jezus:
We weten dat je ons eens zult verlaten.
Wie zal dan boven ons staan?
Jezus zei tot hen:
Waar je ook bent,
ga naar Jacobus de Rechtvaardige,
ter wille van hem zijn hemel en aarde gemaakt.
Nu wat ik schrijf is mijn eigen interpretatie. Ik ben al gaan spieken wat anderen hierover denken, zoals Piet Mestdagh en Bram Moerland (die ik wel bewonder), maar ik houd het op mijn eigen visie.
Misschien was 'Jacobus de Rechtvaardige' een universele naam voor een rechtvaardig mens, zoals bij ons b.v. 'Joost mag het weten'. Toch mooi van Jezus dat hij aangaf dat er meer wijze mensen waren. Ik geloof wel dat het door de wijsheid en de waarlijke liefde van vele mensen, de aarde evolueert en alzo een nieuwe aarde en hemel wordt geschapen. Dus rechtvaardige mensen zijn 'Scheppers'. Daar is geen onderscheid van hogere of lagere. Iedereen is evenwaardig. Ja, Harry, het is niet altijd evident om uitleg te geven op teksten waar je naar kunt raden, maar enkele verzen zijn wel goed. Mijn visie.
Ach iets heb ik dan toch gemeen met de Griekse Hypathia, ik deed graag wiskunde. Niet dat ik zo'n hoog diploma haalde. Ik zag de film ook op TV. Die christenen waren geen haar beter dan IS nu en hebben ook veel oude geschriften vernietigd. Dat is godsdienst.
Dit wou ik nog kwijt, je schreef: *of zijn de uitspraken later bedacht door zijn niet al te snuggere volgelingen?
Verklaar me maar niet gek, hierover denk ik dat Jezus daar niet lijfelijk aanwezig was, dat ze een vorm van seance hadden waar ze dachten dat Jezus 'de Verlosser' aanwezig was. Ze stelden hun vragen en kregen antwoorden! En misschien was dat ook zo! Zei Jezus zelf niet: Waar 2 of 3 uwer aanwezig zijn in mijn naam ben ik in uw midden!
Ik denk zelfs dat mensen in oude tijden meer openstonden voor dergelijke ervaringen, dan mensen nu. Daar zijn dan ook al die mysteriescholen en sekten uit voortgekomen. Ook in 't boeddhisme gebeurde dat. Ik heb daar geen oordeel over.
Laatst gewijzigd door Hypatia : 29 juli 2015 om 21:20.
|