Weet wat ik straf vind in deze (en veel andere trouwens, tot in het ridicule toe) zaak?
Dat allerlei verklaringen worden verzonnen, terwijl de publiceerder van de data waar ze met grote bombarie - artikeltitels van vertrokken, die verklaringen gewoon bij de data hebben gezet.
Stel eens voor: je gaat in je browser naar de US treasury treasury.gov site, je ziet de cijfers voor de landen, je ziet zogezegd verrassende / vreemde cijfers OMG Belgie is de 3de of zo grootste Treasury bezitter van de wereld en je schrijft een artikel met een theorie zoals bvb hier witwassen (ik heb er intussen al een dozijn gelezen).
Terwijl de voetnoten onder de data (of zelfs gewoon al direct naast de titel boven de tabel) de verklaringen erbij geven. Het is even gek als "Jommeke wil een bak frieten" lezen als "Jommeke wil een bak", iets weglaten om het dan zelf aan te vullen door bvb "Jommeke wil een bakfiets".
Ik herinner me nog zo een straf voorbeeld hiervan, enkele jaren terug, waar de Federal Reserve centrale bank van de VS zogezegd door politici een audit moest ondergaan over wat ze zoal deed in 2008 / wie ze geld leende.
Een pdf document van meer dan 100 pagina's. Op een bepaalde pagina stond er een tabel van de bedragen en de namen van instituten die ze leenden. Naast de titel van de tabel stond dat ze niet aangepast was voor de termijnen van de leningen ("not term-adjusted"). De leningen totaliseerden tot een 16000 miljard dollar. Quantitative Easing I (de eerste "ronde") was echter 1200 miljard dollar. Wat gebeurde er: iemand claimde dat de Federal Reserve in 2008 niet 1200 miljard maar 16000 miljard uitleende, dat er dus nog massaler geld zou zijn bijgemaakt dan totnogtoe was beweerd. Insinuerende dat er "Oh My God" hyperinflatie zou aankomen (en ernaast in een reklame kolom verwijzende naar plaatsen om goud en zo te kopen haha).
Het stond direct ernaast dat de het totaal niet term-adjusted was, en dat werd dus volkomen doodgezwegen / totaal genegeerd.
Onder die tabel enkele lijnen tekst. En daaronder een tweede tabel, wèl term-adjusted, en het totaal was precies het gepubliceerde totaal van Quantitatieve Easing I.
Leningen hebben een termijn.
Op het moment van lenen wordt die vastgelegd.
Je leent X euro voor Y dagen / maanden of jaren.
Als iemand (hier centrale bank) op verschillende momenten leningen doet aan verschillende entiteiten op verschillende termijnen, dan zijn korter lopende leningen terugbetaald voor langer lopende.
Of simpelweg latere leningen, zonder enige overlapping. Fed leent geld aan bank A voor 1 dag. De volgende dag: Fed leent geld aan bank B voor 1 dag. De Fed kan het door bank A terugbetaalde geld gebruiken voor de lening aan bank B. De Fed gebruikt dus dezelfde dollars voor beide leningen.
http://www.federalreserve.gov/newsevents/reform_taf.htm
Onderaan link naar data:
http://www.federalreserve.gov/newsevents/files/taf.xls
Selecteer de "taf data" tab.
Kijk naar de eerste 2 kolommen, Loan date en Maturity date (eerste is moment van uitlenen, tweede is moment van terugbetalen, derde is termijn zijnde verschil in dagen tussen beide). Zie hoe de Loan dates uiteenlopen. Dito Maturity dates. Dito Terms. Er is opeenvolging / overlapping alom. Een termijngecorrigeerde som geeft het maximum weer dat op een bepaald moment was uitgeleend. Anders gezegd: de hoeveelheid dollars die de Federal Reserve nodig had om alle leningen te doen.
Als Jommeke vandaag donderdag 10 euro leent voor 1 dag, en Filiberke volgende week dinsdag 10 euro leent voor 1 dag, dan zal ik morgen vrijdag al die 10 euro terugkrijgen van Jommeke, ze achter mijn oor steken tegen volgende week dinsdag, om ze dan uit te lenen aan Filiberke, om ze volgende week woensdag dan terug achter mijn oor te steken.
Zo zie je hoe sommigen ofwel totaal financieel onwetend zijn, ofwel (meer plausibel daar dezelfde auteurs op regelmatige basis schrijven op financieel gerelateerde sites) de boel bedonderen.
Maar posts als deze interesseren de makers van de OMG onderwerpen natuurlijk geen zak. Wat voor hen telt is dat fora reeksen onderwerptitels hebben waar de blaaskes die ze anderen pogen wijs te maken volledig in de titel zelf staan