Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton
Wat denk je wat ' messias ' eigenlijk wil zeggen voor de joden ? Als ik zie welke deskundigen mijn mening delen, ben ik in goed gezelschap.
|
Of het daarmede ook bewezen is dat Jezus niet meer was dan een Zeloot, dat is dan de vraag.
Citaat:
Pauleke zou het N.T. maar eens beter grondig lezen. Tegen gebruik van geweld ? Moet ik weer eens opnieuw alle passages quoten waar hij geweld predikt, het zwaard brengt en verdeeldheid zal zaaien ?
|
Dus alles wat over de liefde gaat, zou dan later tussen zijn gevoegd?
Als dat in jouw straatje past, inderdaad.
Citaat:
Misschien best nog eens een tweede mening op nalezen. ( maar dan van godsdienstwetenschappers )
|
Daar is het boek van Paul Verhoeven ook op gebaseerd.
Citaat:
Indien er ooit een figuur als deze heeft bestaan is dit bewezen. Lastig om vastgeroeste ideeën los te laten en een onderscheid te maken tussen feiten en fictie.
|
Een bewijs heb ik nog nooit ergens gelezen.
Wat zou dat moeten wezen?
Blijkbaar alleen dat uit de evangeliën tevoorschijn te halen dat in het eigen straatje past.
Citaat:
Dat kan ik me best voorstellen.
|
Dan kan ook Jezus zelf die grote sprong al hebben gemaakt van Zeloot naar een hemelse liefdesidealist.
Citaat:
Afgezien van deze twee fictieve personages is een joods-nationalistisch vrijheidsstrijder enkel maar een duivel in de ogen van de bezetter.
|
Zo kan je het natuurlijk ook bekijken: een vrijheidsstrijder is een held.
Maar Jezus is dan nog iets meer dan dat: de Zoon van God, die de hemel predikt.
Zo niet, dan zou het Paulus zijn geweest die het allemaal heeft gefantaseerd.
Ik wil het niet uitsluiten, maar acht het niet bewezen.
Citaat:
Tja, waarom was Filip troonopvolger in België en jij niet ?
|
Neen, in het geval van Jezus zou een willekeurige Belg tot troonopvolger zijn verheven.
Dat is dus zonder enige reden en bovendien een onmogelijkheid.
Overigens begeer ik de troon van België niet.
Dat ik harriechristus ben is mij meer dan voldoende en wat de Joden en Jezus betreft, is mijn atoomtheorie in de eerste plaats Gods eeuwig Rijk in de microkosmos, die het ideaal van de Joden verre en verre te boven gaat, en zou ik een super Messias zijn.
En wat Jezus betreft is met mijn atoomtheorie ook de hemel gegeven en wel in een oneindige reeks van steeds hoger.
Beiden horen bij elkaar en dat is de heilige geest.