3 augustus 2015, 11:37
|
|
Minister-President
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj
Ja Patrick, we hebben wetten en afspraken en vooral veel particratie, waarin de nieuwe "aristocraten" het voor het zeggen hebben.
Het mooie is dat je lege zetels kiest ook al zit daar "iets" dat de partijlijn tracht te volgen.
Ken je het gevleugelde " ja maar we moeten compromissen sluiten"?
Je denkt "macht" te geven aan iemand om zaken te veranderen, maar wat je doet is de macht geven om wetten en regels in te voeren, die een selecte groep ten goede komen.
Volksvertegenwoordigers mogen enkel de macht hebben om te doen wat "het volk" van hen verwacht.
Daarvoor heb je slechts één partij nodig, waarin één consensus kan bereikt worden over uit te voeren besluiten. Die kan je dan in een referendum voorleggen aan die bevolking. Pas dan heb je iets dat op democratie lijkt.
Ofwel voer je volledige vrijheid voor iedereen in, maar dan loop je het risico dat morgen iemand zegt Patrick "wat dijn is, is mijn". Gevolg: volledige anarchie.
|
Ik zie niet in hoe een eenpartijstelsel het probleem van de huidige vorm van democratie oplost. Want hoe gaat ge - binnen die partij dan - gaan bepalen wat het beleid moet worden? Daarbij botst ge op precies dezelfde problemen als de problemen in de huidige Westerse representatieve democratie.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
|
|
|