Hoe de wereld doen draaien op een voor iedereen aanvaardbare manier?
Al 4OOO jaar is dat de hamvraag van elke filosoof maar we zijn nog steeds niet waar we moeten/zouden kunnen zijn.
Willen we de huidige toestand van de wereld veranderen zal er eerst zoiets al een totaal nieuwe westerse filosofie moeten geboren worden. Eentje die de dualiteit Religie/Politiek overstijgt. Het huidig Westers Denkmodel is trouwens het eerste wat aan “bezinning” toe is. Het woord “religie” of “godsdienst” is hier een vies woord geworden voor intellectuelen en dat hebben we natuurlijk te danken aan de Rooms Katholieke Kerk, maar het is mijn mening dat de scheiding tussen religie en politiek een “verarming” is geworden voor ons model van samenleving. Heel de politieke discussie over de relatie: individu – groep, is al eeuwen aan de gang en nog steeds zijn ze er niet uit.
Ik ben nogal een “fan” van de gnostici en hun nakomelingen en ik heb me al meermaals afgevraagd hoe onze samenleving er vandaag had uitgezien als hun ideologie zich de afgelopen 2000 jaar had blijven kunnen ontwikkelen. Of anders gesteld, als in de 4é eeuw het christendom niet tot staatsgodsdienst zou zijn gebombardeerd?
Maar goed, dat zijn vijgen na pasen.
Wat politiek betreft sluit ik me aan bij de laatste alinea van Jos Verhulst z’n post.
Zorg er ten eerste voor dat je model je eigen burgers gelukkig maakt en andere landen zullen je voorbeeld volgen. Met geweld je model willen opdringen is uit den boze.
Er moeten trouwens dringend internationaal duidelijkere afspraken gemaakt worden over wat het begrip “soevereiniteit” nu juist inhoud.
Of het allemaal nog zin heeft, daar heb ik m’n grootste twijfels over.
‘k Heb vroeger al eens gerefereerd aan de gelijkenissen tussen het huidige Westen en hetRome. De ingridiënten in de samenleving die tot de val van Rome hebben geleid, zijn ook vandaag in sterke mate aanwezig. De meeste westerlingen zijn zich daar niet van bewust, maar dat is inherent aan een cultuur die ondergang nabij is.