Los bericht bekijken
Oud 3 augustus 2015, 15:58   #152
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ik vind het afnemen van vishengels om ze te verpatsen tegen een paar vissen, geen goed idee.

En hoe kom je erbij dat de belastingdruk op kapitaal niet hoog ligt?

35 %, leg mij eens uit hoe dat berekend is ?

Of is dat weer het klassieke verhaal van vennootschapsbelasting (verschuldigd door de vennootschap) over roerende voorheffing (verschuldigd door de natuurlijke persoon). Want dan wil ik ook eens gaan herrekenen hoeveel de belasting op arbeid is. Verschik u dan niet tot je tot belachelijk hoge percentages komt.

Neen, je moet gewoonweg werken met een black box systeem: een persoon die uit arbeid X euro verdient of uit kapitaal (aandelen, vastgoed, verzekeringscontracten....) hetzelfde X euro verdient.

Arbeid: 13 % RSZ, dan personenbelasting (progressief tot 50 %). Pakt een gemiddeld loon van 3300 bruto: daar hou je 59 % van over, netto (dus 41 % aan RSZ en personenbelasting die weg zijn). Dat wordt nog hoger als je het bekijkt op jaarbasis, omdat vakantiegeld en eindejaarspremie volledig in de 50 % terecht komen. Effectief zal je rond de 42-43 % afgeven aan de BE staat in de vorm van RSZ, personenbelasting, bijzondere sociale bijdragen, gewestbelastingen, gemeentebelasting. Verdien je meer, stijgt dit percentage nog.

Kapitaal: Aandelen verkopen 0 %, Dividenden 25 %, Huurinkomsten: afhankelijk van KI, successie roerende goederen tot 30 % op schijf boven 500k, sucessie vennootschappen 0 %, rentes op spaargeld 25 % mits vrijstelling, liquidatie 25 %,....

Het gemiddelde zal bij kapitaal ergens rond de 20-25 % slingeren, en afhankelijk van hoe veel je hebt en hoe goed uw boekhouder is nog een pak lager.

En nee, de vennootschapsbelasting die een vennootschap verschuldigd is, is geen belasting voor de aandeelhouder van de vennootschap. De vennootschap geniet namelijk ook van de voordelen die een rechtsstaat met zich meebrengt. Het is een rechtspersoon.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden