Is de naamsverandering van het V laams Blok een advocatentruc?
Is de naamsverandering van het Vlaams Blok enkel een juridische truc om geen afstand te moeten doen van de uitspraken uit het verleden? Als ik het goed begrepen heb volstond het gewoon om afstand te doen van de veroordeelde uitspraken. Ook dan konden organisaties en mensen zonder problemen verder samenwerken met het Vlaams Blok. Dit zou hun mensen beschermd hebben.
Nu kan men opnieuw dergerlijke uitspraken doen. Het zal een tijdje duren voor die nieuwe uitspraken en die nieuwe organisatie terug veroordeeld zijn. Dat wordt dan een carrousel van processen. Men zou kunnen denken dat eerst zo een nieuwe veroordeling moet plaatsvinden voordat men last kan krijgen wegens het meewerken aan een racistische organisatie. Maar ik denk dat een rechter daarop niet hoeft te wachten. Hij kan oordelen dat er nu duidelijkheid is.
Dan is er geen bescherming. Niet dat ik een heksenjacht verwacht. Maar als iemand systematiisch meewerkt aan een racistisch aspect van de organisatie? Ik denk bijvoorbeeld aan een reclamebureau, zou een boete wel eens denkbaar kunnen zijn.
Mogelijk maakt de nieuwe organisatie geen racistische uitspraken meer, maar waarom dan de naamsverandering?
|