Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton
Jazeker, zelfs tot op de dag van vandaag ( althans toch de chassidische joden ).
|
Dat is toch een beweging van later tijd?
Geloven die in Jezus als Zeloot?
Ik kan het bij Wiki niet vinden.
Meer informatie graag.
Citaat:
|
Dat is wat Paulus ons heeft laten geloven. Voor de joden was de hemel enkel voorbehouden voor JHWH en niet voor stervelingen.
|
Dus Paulus is hier een stuk opgeschoten.
Ik nog meer, want ik ben van mening dat elk mens en dier altijd en eeuwig in de hemel is, in zijn eigen innerlijk met name (die overigens ook een hel kan zijn of alledaags saai of gewoon).
Dat was altijd al zo en zal altijd zo blijven.
De eeuwigheid heeft namelijk geen begin in de tijd, dus kan ook niet bij het sterven beginnen.
Wel is er een moment dat je je bewust kan worden innerlijk in de hemel te zijn, bijvoorbeeld in de liefde, het genieten van de kunst of de natuur en ook in de filosofie en de religie met name.
Citaat:
Met je eens, maar dat betekend dat hij verzet zou moeten plegen tegen deze bezetting en heeft dit dan ook duidelijk gedaan ( blijde intrede ). Iedereen die verzet pleegde tegen het R.Rijk werd door de Romeinen zeloot genoemd en daar stond de doodstraf op, wat dan ook gebeurd is.
|
Terwijl Hij toch geen zwaard bij zich had toen Hij op zijn ezeltje zat.
Citaat:
Een messias ( gezalfde ) kon zowel slaan op een hogepriester als op een koning, maar nooit op een profeet. Met eindtijd wordt bedoeld het einde van een vreemde bezetting. Heeft dus niks te maken met het einde der tijden en het laatste oordeel.
|
Oké. En hoe zien de Joden dat dan nu, nu ze teruggekeerd zijn in het beloofde land?
Zijn het nu de islamieten die de vreemde bezetters zijn?
Citaat:
|
Opstaan uit de dood is ook een uitdrukking die men niet begrepen heeft of opzettelijk misbruikt. In het N.T. lezen we ook ( vers moet ik opzoeken )
|
Wiki: laat de doden de doden begraven.
Citaat:
|
dat ' de doden, de doden maar moeten begraven'. Als we dit letterlijk nemen is dit een wat belachelijke opdracht. Echter als men weet dat afvallige joden ' doden ' en zelfs ' heiden ' worden genoemd wordt dit een stuk aannemelijker. Als we zeggen: " voor mij ben je dood " heeft dit dezelfde betekenis. ' Uit de doden opstaan ' wil zeggen ' opnieuw geloven '.
|
Oké,
Maar er staat ook: De dood zal worden verzwolgen tot in eeuwigheid (Jesaja 25:8)
Dan kunnen die doden die weer opstaan er ook nog wel bij.
Citaat:
|
Maar dit heeft uiteraard niks met deze achterliggende geschiedenis te maken.
|
Nu, die twee behoren bij elkaar: de uiterlijke geschiedenis en de mythe daarbij.
Ten derde om die twee ook nog met elkaar te rijmen.
Citaat:
|
Dat is natuurlijk je goed recht en heb daar helemaal geen bezwaar tegen.
|
Gelukkig maar anders zou ik niet kunnen slapen....