Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ik denk dat ge teveel tegenstellingen ziet tussen China en de US terwijl de belangen eerder gelijklopend zijn. Amerika heeft net als Europa goedkope import nodig om het levensniveau op te krikken bovendien is China de grootste bankier van de US. China is ook de markt bij uitstek voor hoogtechnologische producten net als voor Europa.
De zwakke schakel in de Chinese economie is de landbouw en dat is net waar de US sterk in is en stijgende export heeft naar China. Zodra de US de import uit China zou bemoeilijken zal ze onmiddellijk tegenmaatregelen van China krijgen het zou een verlies aan beide kanten zijn. China is ook geen vijand maar een baken van stabiliteit in Azië. China en de US hebben elkaar nodig.
Chinezen zijn net als de Amerikanen zéér chauvinistisch en ze hebben een grondige hekel aan inmenging. In tegenstelling tot de Amerikanen hebben ze intern veel meer groeimogelijkheden naar de toekomst toe met een interne bevolking die 4 keer groter is dan de VS. Niemand heeft te winnen aan één of andere boycot, quota's of andere commerciele beperkingen.
Als het in China goed gaat dan gaat het in het Westen ook goed. Er is zo een oud vastgeroest patroon bij links en extreem rechts dat als iemand rijker wordt het ten nadele is van iemand anders. Het Westen heeft voordeel bij een florissant China die een immense groeiende klant is.
|
Ik ben grotendeels akkoord met wat u zegt. Maar door China niet bij het TTP te willen betrekken als enigste Pacific land probeert men een wig te drijven tussen China en zijn buren. Neem daarbij die importtarieven voor Chinese producten die wel degelijk bestaan (ook in Europa). En nu heeft ook de VS staalindustrie gevraagd om importtarieven. In de VS is het eerder Trump die daarop zou in gaan. Niet direct 'links' te noemen. Laten we die stereotypen best achterwege.
U gaat een beetje voorbij aan de vraag. Hoe zou China reageren indien haar ontwikkeling geremd wordt. In de VS kan men gemakkelijk nagaan dat bij intern conflict men steeds een buitenlandse oorlog gezocht heeft. Ik hoop dat het niet zover komt in het geval van China. Laat die mensen maar vreedzaam groeien zonder hen te kloten. Wat de VS in de Zuid Chinese zee doen lijkt me ook op kloten trouwens.
Ik denk ook dat het eerder China dan de VS is die momenteel een factor van stabiliteit in de wereld zijn.