Los bericht bekijken
Oud 6 augustus 2015, 08:17   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Het concept van job zou op termijn moeten verdwijnen. De enige manier om zorgeloos te leven zonder moeten te werken, is van kapitaalsinkomsten te hebben.

Trouwens, als je kijkt naar de evolutie van de laatste honderd jaar of zo, zie je dat de economie grotendeels "Marxistisch" is geweest.
Hoewel de kapitaalswaarde met vele ordes van grootte is toegenomen en de hoeveelheid geleverde arbeid eerder is afgenomen, en dus logischerwijze de remuneratie van kapitaal proportioneel 99.9% of zo van alle inkomsten moeten zijn. Dat is niet zo. Arbeid pikt een proportioneel veel groter deel in van de remuneratie van productie dan arbeid verdient. Dat komt omdat arbeid een zeer inelastisch aanbod heeft bij volledige terwerkstelling, in tegenstelling tot kapitaal dat steeds bijgeproduceerd kan worden.
Maar eens arbeid niet meer tegen die maximale grens zal aanbotsen, en werkloosheid eerder de norm zal zijn, zal arbeidsremuneratie naar zijn ware proporties duiken, ttz, een duizendste of zo van de totale productiewaarde.

We beginnen dat al te zien.

Jobs gaan dus verdwijnen en slecht betaald worden, en kapitaal gaat, na meer dan een eeuw, eindelijk zijn juiste remuneratie krijgen. Tegen dan zal het goed leven zijn van uw dividenden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Toen ik heel lang geleden een voordracht gaf inzake computer, robots, de industrie en kortom de automatisering, stelde men dat zoiets op geen enkele wijze de arbeider zijn gerespecteerde plaats zou verdringen. Meer zelfs. Nieuwe Jobs ontstaan.

We zien vandaag echter hoe de automatisering de ganse maatschappij veranderd heeft, AI doet spoedig zijn intrede, robots die zelf robots ontwikkelen en de eerste arbeiders gedood door een robot (werkongeval).

Hoe dit zal evolueren lijkt me nog niet volledig gedefinieerd, maar nog steeds 100% afhankelijk van de mens. Heden in het tijdperk van de swipers, tabletbaby's, smartphone addicts en smarthorloges begin ik te twijfelen aan sommige zaken welke ik destijds verteld heb. Maar goed. Economy rules.