Als kerstbomen verboden zouden worden in pakweg Egypte, Irak of Indonesië, dan zal ik als ik ginder op bezoek ben, er zeker geen opzetten.
En wat die tijdelijke slachtvloeren betreft, ik zou het waarderen mochten strijdbare organisaties, zoals gaia, deze plaatsen op voorhand zouden gaan besmeuren met varkensspek.
Waarom ? Omdat ik er niet van wil weten, nondedju.
titel: ‘Wat als kerstbomen verboden werden?’
link :
http://www.standaard.be/plus/20150807/ochtend/5
Citaat:
In Vlaanderen rollen minister Ben Weyts (N-VA) en de moslimorganisaties vechtend over straat. Waarom niet voor overleg kiezen, zoals Brussel of Genk doen? ‘Misschien zoekt de minister het conflict bewust op’, zegt Selahattin Koçak. Hij spreekt van ‘moslimbashing’.
‘Wat als kerstbomen verboden werden?’
‘We zouden de moslims dwingen om opnieuw thuis te slachten, in badkuipen en op achterkoertjes. Dat willen we niet’
vbr, kho
De Vlaamse moslimorganisaties trekken ten strijde tegen Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA). Ze noemen diens beslissing om onverdoofd slachten op tijdelijke slachtvloeren te verbieden ‘onwettig’. Ze stellen hem in gebreke (DS 6 augustus). De moslims vrezen dat de erkende slachthuizen, waar wel onverdoofd geslacht mag worden, de toestroom niet aankunnen.
De tijd dringt, want het Offerfeest, waarop moslims traditioneel een schaap laten slachten, vindt eind september plaats. ‘Door zijn eenzijdige verbod maakt minister Weyts ons feest onmogelijk’, zegt oud-politicus Selahattin Koçak. ‘Wat zou er gebeuren als een minister ineens zonder overleg kerstbomen zou verbieden? Dat zou de katholieke gemeenschap ook niet slikken.’
Wij-zij-denken
Koçak wijst erop dat de Vlaamse minister-president Geert Bourgeois (N-VA), die een partijgenoot van Weyts is, op 11 juli nochtans verzoenende taal heeft gesproken naar de moslimgemeenschap: ‘Hij heeft gezegd dat Vlaanderen ook van ons is. Dat de islam onlosmakelijk een deel van de Vlaamse gemeenschap is geworden. Wel, ofwel maken we er deel van uit, ofwel niet. Bourgeois en Weyts kunnen niet allebei gelijk hebben.’
Maar wakkeren de moslimverenigingen met hun dagvaarding het wij-zij-denken niet aan? Koçak vindt van niet: ‘Ik ben blij dat ze de juridische weg inslaan. Vlaanderen is een rechtsstaat. Als er iemand is die het wij-zij-denken aanwakkert, dan minister Weyts wel. Misschien doet hij bewust aan moslim*bashing. Zelfs de dierenrechtenorganisatie Gaia heeft bij hem voor overgangsmaatregelen *gepleit.’
In het Limburgse Genk heeft burgemeester Wim Dries (CD&V) zelf een oplossing bedacht. Hij pakt de zaak pragmatisch aan. Zo verklaarde hij aan dS Avond: ‘Wij zijn volop bezig om de loods waar we een tijdelijke slachtvoer hadden, om te vormen tot een permanent slachthuis. Daarin kunnen we 1.000 schapen per dag slachten. U moet weten dat in Genk zo’n 1.200 schapen geofferd worden. Als we twee dagen slachten, kunnen we ook omliggende gemeenten helpen. Daarover vindt overleg plaats.’
Genk heeft intussen van het *Federaal Voedselagentschap vernomen dat er geen obstakels zijn om dat slachthuis, dat slechts enkele dagen per jaar gebruikt zal worden, te erkennen. In een erkend slachthuis mag onverdoofd worden geslacht.
Vindt Dries dat de minister in de fout is gegaan door tijdelijke slachtvloeren te verbieden? ‘De minister zat met een probleem. Hij moest Europese wetgeving naleven. Door pas eind mei te communiceren heeft hij heel wat mensen in snelheid gepakt. Een overgangsmaatregel had de overgang vlotter laten verlopen.’
In Brussel blijft er wel een overgangsmaatregel van toepassing. Bianca De Baets (CD&V), Brussels staatssecretaris voor Dierenwelzijn, besliste daartoe. ‘Brussel was niet klaar voor een verbod op tijdelijke slachtvloeren’, zegt ze. ‘Deze stad heeft een zeer grote moslimbevolking en we hebben op ons grondgebied maar één erkend slachthuis, dat van Anderlecht. Dat slachthuis kan zijn slacht*capaciteit niet optrekken tot het niveau dat nodig zou zijn bij een verbod op tijdelijke slachtvloeren. We zouden de moslims dwingen om opnieuw thuis te slachten, in badkuipen en op achterkoertjes. Die forcing willen we niet voeren.’
Cursus dierenleed beperken
Dus mogen tijdelijke slachtvloeren nog een jaar langer actief blijven in de hoofdstad. De Baets: ‘Ik wil benadrukken dat het een overgangsmaatregel is, want we voeren dierenwelzijn hoog in het vaandel. We bieden de offeraars/slachters ook een cursus aan, om het dierenleed zo veel mogelijk te beperken.’
Brussels parlementslid Liesbet Dhaene (N-VA) denkt dat ‘iedereen die de tijdelijke slachtvloeren in Brussel aanvecht bij de rechtbank, op zijn sokken gelijk zal krijgen’.
|