Los bericht bekijken
Oud 7 augustus 2015, 14:44   #452
Nuntiu
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Misschien, en misschien niet.
Het is de combinatie van vrije markt en staatstoezicht die blijkbaar het meeste welvaart creëert. De Scandinavische landen blijken al jaren de rijkste landen ter wereld te zijn. En zij hebben ook de hoogste belastingsvoet.
Ik heb u al theoretisch uitgelegd waarom dat zo is. Empirisch blijkt het ook zo te zijn. Leg mij eens uit waar ik verkeerd zit.
Uw empirie kan enigszins misleidend zijn. Ge veronderstelt namelijk dat landen met een hoge belastingvoet meer staatstoezicht hebben en minder vrije markt. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Meer staatstoezicht kan zich ook uiten via andere factoren dan de belastingvoet: aan welke reglementeringen moet men voldoen om te kunnen ondernemen, en om te mogen handeldrijven, welk soort van belastingen zijn er, kan men makkelijk investeren, hoe rigide is het arbeidsrecht?

Dus het kan wel ter discussie staan dat de scandinavische landen het meeste staatstoezicht hebben omdat ondanks de hoge belastingvoet, ze op een aantal andere belangrijke vlakken minder staatstoezicht hebben. Daarom staan ze ook redelijk hoog op de economische vrijheidsindex van de heritage foundation (http://www.heritage.org/index/ranking). Op basis van deze informatie kunnen we moeilijk aanhouden dat het bastions van staatsinterventie zijn.

Het tweede deel van uw empirie staat ook ter discussie: zijn dat wel de rijkste landen ter wereld en wat kan dit verklaren? Dit is vooral belangrijk in het geval van Noorwegen dat grote gasvoorraden heeft en hier een groot deel van zijn welvaart mee betaald. Daarnaast kunnen er nog tal van andere factoren de welvaart beïnvloeden naast de overheisinterventie: gunstig gelegen landen met veel kust, grotendeels ongeschonden uit de wereldoorlogen gekomen en weet ik wat nog allemaal.

Uw empirie vergelijkt niet vrije markt vs staatsinmenging, maar deze vergelijkt eerder de ene vorm van staatsinmening met de andere. Daaruit zouden we enkel kunnen afleiden dat een scandinavische staat een efficiëntere staat is dan een ander type staat.
Nuntiu is offline   Met citaat antwoorden