Om een wapen-raket (Tomahawk) even naast een passagiersvliegtuig te zetten:
- hoeveel weegt een passagiersvliegtuig? 200 ton? Bij deze van wtc 2 was de helft van de brandstof op dus 150 ton of 150000 kg.
- hoe snel vliegt ie? Ik las dat die van wtc 2 een valsnelheid had van 183 km/h. De impactsnelheid wordt als 877 km/u of 244 m/s opgegeven.
Kinetische energie is 0.5 x massa x snelheid^2, dus 0.5 x 150000 x 244^2 = 4.46 GJ
- hoeveel weegt de raket: 1300 kg. De kruissnelheid met 880 km/h ongeveer idem als het vliegtuig.
Kinetische energie is 0.5 x 1300 x 244^2 = 38.7 MJ.
De puntimpact-energie van het vliegtuig is dus 115 keer die van de Tomahawk.
De Tomahawks slaan verspreid in; dus de puntimpact-energie op 1 plaats blijft dezelfde.
Dan, is het de ontploffende/verbrandende kerosine versus de Tomahawk explosieven.
Explosieven zijn nogal ineffectief tegen stalen constructies. Daarom dat er antitankwapens nodig zijn tegen tanks, die de energie overbrengen op een zeer klein oppervlak, hetzij door zeer geconcentreerde massa (bvb uranium) hetzij door een snelle geconcentreerde vloeibare metaalstroom die zich erdoor "brandt".
Deze gebruikt bij de Tomahawk, zullen allicht gewoon "high explosive" zijn geweest. Het doel is niet gebouwen te doen instorten maar hun inhoud zoveel mogelijk te beschadigen. De energie neemt erg snel af met de afstand, en de stalen structuur-onderdelen van een gebouw zijn ook geen groot oppervlak.
Ik denk dat dit verschil verklaart waarom het wtc verhaal een instortingsverhaal was en andere verhalen niet.
De massa van het vliegtuig heeft zich veel dieper in het gebouw geboord dan elke raket afzonderlijk op verschillende plaatsen. De beelden tonen duidelijk een reeks buitenste pijlers doorbroken over een breedte zo groot als de spanwijdte van het vliegtuig. Misschien zijn zelfs binnenste pijlers verzwakt of doorbroken.
En dan wat sudderen in de branden van de kerosine. Brandstof zat allicht in de vleugels. Een lijn van vuur misschien zo breed als de spanwijdte. Misschien zelfs een soort vuurstorm effect waarbij er een vlotte toevoer van lucht/zuurstof en vlotte afvoer van verbrandingsgassen gebeurt. Je ziet op de beelden een jachtige productie van zwarte rook. Ze wordt uit de opening met de spanwijdte van het vliegtuig gespuwd.
|